Privacyverklaring
Nikolas Rosseel Nikolas Rosseel, director finance & administration van Ahlers
Tekst
Lieven De Smet
Beeld
Nikolas Rosseel (Ahlers)

“We staan voor een lange periode van volatiliteit”

11 maart 2024
Forecasting is nog moeilijker geworden, het is bijna een dag-aan-daganalyse
Ahlers Logistics maakt deel uit van de Ahlers-groep. Het Antwerpse globale hoofdkantoor stuurt de diverse regio’s aan. “Onze geografische spreiding is groot, waardoor we niet meteen afhankelijk zijn van één specifieke regio”, zegt Nikolas Rosseel, director finance & administration van Ahlers.

Ook in turbulente tijden tracht Ahlers de klanten oplossingen te bieden. "Dat doen we onder meer met een sterk procurementnetwerk", zegt Nicolas Rosseel.

Ahlers biedt logistieke ondersteuning bij supplychainmanagement, internationale expeditie, beveiligd transport, warehousing, onsitelogistiek, handelsfacilitatie en aftersalesdiensten.

Naast de geografische spreiding is ook de operationele spreiding groot. “We hebben activiteiten in het hele Euraziatische continent, met een hernieuwde focus op Zuidoost-Azië. Niet de standaardregio’s dus, ook al omdat wij daar net het verschil kunnen maken”, zegt Nikolas Rosseel.

Prijsstijgingen van zeventien procent

“Ook al zijn we niet meteen afhankelijk van één regio, we voelen natuurlijk wel een impact door het conflict in Rusland en Oekraïne. Het kan gaan om klanten die zich terugtrekken of andere logistieke oplossingen zoeken.”

Voor de Ahlers-groep zijn Rusland en Oekraïne belangrijke markten. Door de Rode Zee-crisis staat de geopolitieke situatie nog meer op scherp. “Dat leidde tot gestegen prijzen”, zegt Nikolas Rosseel. “Het kostenplaatje is vanuit het perspectief van de klant toegenomen. Ze kijken meer naar kostenefficiëntie. De prijzen waren na de Covid-19-pandemie opnieuw aan het normaliseren, maar zijn inmiddels weer gestegen.” In de markt is sprake van ruim zeventien procent. “Door onze diverse portfolio aan klanten en services is het niet makkelijk om daar een getal of percentage op te kleven, maar die zeventien procent is wellicht een correct cijfer.”

Sterk procurementnetwerk

Voor de logistieke dienstverleners was corona een heuse nachtmerrie. Maar er is meer. “De malaise sleept al enige tijd aan. Er was Covid-19 en zijn vele varianten, maar we kampten ook met de blokkering van het Suezkanaal. Daarna kwam de oorlog in Oekraïne en Rusland, nu komt daar de crisis in de Rode Zee bovenop. Het zijn uitdagende én boeiende tijden, omdat ze ook opportuniteiten bieden”, verrast Nikolas Rosseel. “Zelfs in turbulente situaties proberen wij onze klanten oplossingen te bieden. Dat kan met een sterk procurementnetwerk, waardoor we alternatieve routes kunnen aanbieden en een meerwaarde leveren aan onze klanten. Het vergt een proces van meedenken om de logistiek zoveel mogelijk te verzorgen. De goederen moeten vervoerd worden, de flow zoekt een andere weg.”

Financiële horizon verleggen

Op logistiek, maar ook op financieel vlak zijn dit andere tijden. Nikolas Rosseel: “Je maakt wel een budget, maar je moet dat continu herzien. In plaats van een regulier jaarbudget op te maken, verleggen we onze horizon. We houden de vinger aan de pols en doen aan scenariodenken. Forecasting is nog moeilijker geworden, het is bijna een dag-aan-daganalyse. Ook de risico’s en de compliance zijn voortdurend in beweging. De organisatie in Rusland is net als in andere internationale groepen een zelfstandige, stand-alonestructuur geworden.”

“Het financieel departement van Ahlers wordt steeds nauwer betrokken bij het operationeel beheer van het logistieke proces”, vervolgt Nikolas Rosseel. “Er komen meer vragen rond regelgeving en betalingsverkeer. Wisselkoersrisico’s komen vaker voor. We proberen vanuit het departement oplossingen aan te reiken, ook al liggen die niet altijd voor de hand. Zeker bancair zijn er meer vragen rond risico’s. We merken ook dat de banken terughoudender zijn geworden.”

Humane aspect

En dan is er – uiteraard – het humane aspect. 450 van de 700 Ahlers-werknemers wonen in Rusland. In Oekraïne heeft Ahlers net geen 100 werknemers. “Onze eerste vraag is: hoe gaat het met de collega’s? Als het antwoord positief is, proberen we van daaruit verder te werken”, schetst Nikolas Rosseel. “Onze medewerkers in Oekraïne zijn uitgezwermd, soms naar andere gebieden, soms naar een ander land. Hun vraag was om waar mogelijk te kunnen en mogen doorwerken, om structuur te hebben en de aandacht te verleggen. Het is uiteraard zoeken naar evenwicht. Als werkgever moeten we ons in dit geval ook ten dienste stellen van onze medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan ondersteuning bieden voor het zoeken van nieuwe huisvesting.”

“Ik denk dat we voor een lange periode van volatiliteit staan, zowel op economisch als op politiek vlak. Er zijn verschillende politieke brandhaarden en die zie ik niet zeer snel opgelost geraken. Tot zolang zal ook het economisch vraagstuk zich niet laten faciliteren.”

Reshoring?

Kunnen de vele conflicten, met haperingen in de logistieke ketting, leiden tot een vorm van reshoring? “Op korte termijn zie ik dat niet snel gebeuren”, zegt Nikolas Rosseel. “Op lange termijn is het misschien wel aan de orde. Wat we vandaag merken, is een verschuiving van de flow, vaak binnen een regio, zoals van China naar Vietnam. De logistiek wordt herschikt, maar ik zie nog geen nationalisering van de economie.”

Ook de duurzame transitie lijkt niet meteen in het gedrang te komen, meent Nikolas Rosseel. “In sommige sectoren en activiteiten merken we soms wel een periodieke trend om projecten even on hold te zetten. Voor onze organisatie is dat niet aan de orde. Wij hebben geen eigen rollend materieel, wel warehouses. Op dat vlak gaan onze langetermijninvesteringen gewoon door.”