Privacyverklaring
groeien
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Wojciech Sobieraj, ceo van Vodeno

Geïntegreerde bankdiensten blijven groeien

1 maart 2023
We mikken steeds meer op het aanbieden van oplossingen met een stuk krediet erin verwerkt
Honderd miljard euro: binnen vijf tot tien jaar is dat de marktwaarde voor de aanbieders van ‘Banking as a service’ in de Europese Economische Ruimte en het Verenigd Koninkrijk. Dat zegt managementadviesbureau McKinsey. Hoe speelt de Europese provider Vodeno/Aion Bank in op die evolutie?

Honderd miljard euro: binnen vijf tot tien jaar is dat de marktwaarde voor de aanbieders van ‘Banking as a service’ in de Europese Economische Ruimte en het Verenigd Koninkrijk. Dat zegt managementadviesbureau McKinsey. Hoe speelt de Europese provider Vodeno/Aion Bank in op die evolutie?

Uit een bevraging bij zakelijke besluitvormers in het Verenigd Koninkrijk, België en Nederland blijkt dat 34 procent van de respondenten al producten en diensten geïmplementeerd heeft in het kader van Banking as a service (BaaS). Nog eens 41 procent overweegt om dat dit jaar te doen. “Platformbankieren - waarbij financiële producten ingebed zijn in de customer journeys van merken die consumenten dagelijks gebruiken - is de toekomst”, zegt Wojciech Sobieraj, ceo van Vodeno. “We weten dat bedrijven die BaaS willen implementeren zorgeloze oplossingen wensen, met de technologie, de noodzakelijke licentie en de regelgevende controles in één gecombineerd aanbod.”

Dit samengaan van technologie en banklicentie is essentieel in het bedrijfsmodel van Vodeno/Aion Bank, dat het onderzoek opzette. In de groep is Vodeno de leverancier van de banktechnologie in de cloud. Aion Bank maakt gebruik van die technologie en beschikt over een Belgische banklicentie. Naast een reeks BaaS-producten en toegang tot een ECB-licentie biedt de groep de compliance-expertise die hoort bij een Europese bank.

Drijvende kracht: retail, e-commerce en fintech

Uit eerder onderzoek van Vodeno blijkt dat nieuwe inkomstenstromen, een grotere winkelmand voor de klant en een grotere klantenbinding de belangrijkste motivatoren zijn voor bedrijven om geïntegreerde financiële producten te implementeren. Aion merkt dat de grote retailmerken en de e-commercespelers in de verschillende niches de drijvende kracht zijn in de evolutie naar Banking as a service. Daarnaast maken jonge fintechbedrijven gebruik van de nieuwe diensten. Kim Van Esbroeck, country manager van Aion België: “Het zijn vaak spelers die al een grote community hebben en nu een bijkomende set diensten willen aanbieden. Hun investering in het platform is vaak al gebeurd en ze zijn op zoek naar bijkomende diensten die de klanten nog meer aan hen binden. Dat gebeurt typisch met betaalmogelijkheden zoals virtuele kaarten verbonden aan de bekende betaalsystemen, maar ook met Apple en Google Pay. België is zeker geen voorloper op dit vlak. We zien het eerder in Duitsland, Polen en het Verenigd Koninkrijk, de snelste gebruikers van BaaS-diensten.”

Veertig concrete projecten

“We hebben op een jaar tijd veertig projecten opgestart voor klanten waarvoor we bankdiensten uitrollen”, vervolgt Kim Van Esbroeck. “Een voorbeeld is het Duitse Metro, dat een nieuw type getrouwheidskaart uitgeeft dat klanten de mogelijkheid biedt op krediet te kopen en hun terugbetaling in de tijd te spreiden. Daarnaast werken we voor Revolut, een neobank die activiteiten in Polen lanceert, maar daar geen banklicentie heeft en dus niet rechtstreeks toegang krijgt tot de lokale betaalsystemen. Daarvoor gebruiken ze nu onze architectuur en banklicentie. Het bedrijf kan wel zijn eigen merk naar voor schuiven. Dat zien we meer: nieuwe en gevestigde banken willen of kunnen niet zelf investeren in een nieuwe markt of regio en maken gebruik van onze technologie om snel een hele portefeuille van bankdiensten aan te bieden.”

Kim Van Esbroeck, country manager Aion België

Kredietfaciliteiten als bijkomende troef

Dit jaar wil Aion opnieuw veertig nieuwe projecten opstarten. “Met het oog daarop werven we geleidelijk nieuwe medewerkers aan, zodat we over vijf jaar in omvang verdubbelen en duizend personen tewerkstellen. Ook de omzet moet snel stijgen. We mikken steeds meer op het aanbieden van oplossingen met een stuk krediet erin verwerkt. Die service moet eind volgend jaar zo’n 40 procent van onze activiteiten uitmaken. Nu zijn betalingsfaciliteiten nog de belangrijkste poot in het aanbod (50 procent), naast betaalkaarten (25 procent). We hebben nu al een groot contract met de Poolse e-commercespeler Allegro, waarvoor we aan het eind van elke dag alle uitstaande facturen opkopen. We nemen die op in onze boeken en dragen ook het risico.”

De kredietfaciliteit is een bijkomende troef voor Aion, naast de banktechnologie in de cloud en de Belgische banklicentie, die via het Europese paspoort in de hele EU geldig is. Dankzij de bestaande aandeelhouder Warburg Pictus en het nieuw toegetreden Natwest uit het VK beschikt Aion over kapitaalkrachtige partners, die de bank snel willen laten groeien. “We gaan ervan uit dat het aanbieden van de hele reeks bankdiensten gecombineerd met krediet daarvoor kan zorgen”, besluit Kim Van Esbroeck.

Belangrijkste belemmering: compliance en beveiliging

Welke producten willen de gebruikers van ‘Banking as a service’ vooral implementeren?

Vreemde valuta en klantenkaarten (50 procent), buy now pay later (47 procent) en kmo-kredietverlening (46 procent) zijn het populairst. Innovatie inzake check-outervaring is het belangrijkste gewenste resultaat voor veel gebruikers. Van de respondenten die nog geen geïntegreerde bankdiensten hebben geïmplementeerd, zegt 28 procent er niet genoeg over te weten, terwijl 27 procent onvoldoende inzicht heeft in de beschikbare producten. 29 procent noemt compliance- en beveiligingsproblemen de belangrijkste belemmering voor invoering.

Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Vodeno/Aion Bank bij meer dan duizend zakelijke besluitvormers in het Verenigd Koninkrijk, België en Nederland.

Conclusies voor België

Enkele conclusies uit de Belgische cijfers in het BaaS-onderzoek:

  • De grenzen tussen financieel geïntegreerde e-commerceplatformen en traditionele banken vervagen (63 procent van de respondenten).
  • Aanbieders die naast technische oplossingen ook een licentie aanbieden, geven de BaaS-markt de komende jaren vorm (60 procent).
  • BaaS zal het traditionele bankieren overbodig maken (47 procent).
  • BaaS-aanbieders moeten een beter inzicht geven in hun klantentraject (21 procent).