Privacyverklaring
Michael Moerman Michael Moerman, partner en technology leader van Capco
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Michael Moerman, partner en technology leader van Capco

Verkoopgesprekken met VR-brillen

10 oktober 2022
Het duurt nog een jaar of twee vooraleer de technologie klaar is voor professioneel gebruik
Een bank in Canada maakt nu al gebruik van de metaverse om nieuwe medewerkers te begeleiden tijdens hun introductiedag en hen wegwijs te maken in de bedrijfscultuur.

Een bank in Canada maakt nu al gebruik van de metaverse om nieuwe medewerkers te begeleiden tijdens hun introductiedag, met daarbovenop verschillende sessies om de bedrijfscultuur te introduceren.

Een andere speler uit de financiële sector hanteert de metaverse tijdens de technologieopleidingen van de IT-ontwikkelingsteams. “In beide gevallen doen de bedrijven ervaring op met het gebruik van de metaverse. Op termijn willen ze klaar zijn om ook commerciële gesprekken met klanten te voeren via die nieuwe technologie. Denk aan banken die vergaderen met privatebankingklanten om de toestand van een beleggingsportefeuille te bespreken”, zegt Michael Moerman, partner en technology leader van Capco. Hij werkt vanuit Toronto (Canada).

Veel schermen

De metaverse is nu nog vooral een wereld voor consumenten, vooral gericht op kinderen die gamen. Bedrijven zijn wel aanwezig, maar dan veeleer met marketingdoeleinden. Het zal nog even duren voor bedrijfsprocessen op grote schaal naar de metaverse worden overgebracht. Sommige bedrijven experimenteren intussen wel al met VR-brillen voor het opleiden van de eigen medewerkers in de metaverse.

In die opleidingen willen de coaches heel wat informatie delen. “Daarvoor hebben ze gewoonlijk veel schermruimte nodig, want ze willen al hun presentaties, browsers enzovoort tonen. In de metaverse is in principe alles een scherm”, zegt Michael Moerman.

Virtueel, maar realistisch

Het belangrijkste voordeel is dat de gebruikers in een realistische omgeving met elkaar communiceren door middel van hun avatars. “Dat is ook een oplossing voor situaties met medewerkers die veel thuiswerken en anderen die vaker naar kantoor komen. De nieuwe technologie laat nu toe om binnen dezelfde omgeving toch privéconversaties te voeren. Dat zijn de virtuele tegenhangers van gesprekken tussen medewerkers aan de koffieautomaat, niet bedoeld voor de hele groep. Die realistische omgeving is ook belangrijk voor trainingen waar het psychologische aspect op de voorgrond treedt. Denk maar aan gesprekken over pesten of ongewenst gedrag”, zegt Michael Moerman.

Hij heeft ook weet van bedrijven als Walmart die een nieuwe winkelindeling in de metaverse uittesten vooraleer ze de lay-out effectief toepassen in de fysieke supermarkten. Daarvoor gebruiken ze de digital twin van die winkel.

Klaar over twee jaar

Is de technologie al klaar voor professioneel gebruik? “Nee, dat zal nog een jaar of twee duren. Er zijn nog heel wat voorbereidingen nodig, maar straks komt Meta (de nieuwe naam van Facebook, red.) met een nieuwe headset waarvan we aannemen dat die nog beter bewegingen van de handen, het lichaam en zelfs gezichtsuitdrukkingen zal traceren. Ik stel vast dat er intussen miljarden dollars geïnvesteerd worden, ook door Microsoft, Google, Apple en hardwarefabrikanten als Nvidia en Qualcom.”

De belangrijkste nog te nemen hindernissen zijn:

  • het beschikbaar stellen van bestaande toepassingen in de metaverse;
  • het opzetten van standaarden om een grote interoperabiliteit tussen de systemen te waarborgen;
  • een oplossing vinden voor personen die misselijk worden als ze een VR-bril opzetten.