Een stevige beat en een krachtige boodschap: de wereld van accountancy en fiscaliteit beweegt op een nieuw ritme. Het ITAA (Instituut van de Belastingadviseurs en de Accountants) lanceert de campagne Skip That Shit. Met dit initiatief wil het instituut jongeren warm maken voor een opleiding en carrière in de sector. De bijhorende technotrack, exclusief gemaakt door dj en producer Amber Broos, onderlijnt hoe het beroep evolueert naar een digitale, strategische en dynamische job.
De opvallende titel Skip That Shit verwijst naar de verandering binnen het beroep. Waar veel mensen nog denken aan eindeloze spreadsheets en repetitief werk, ligt de focus vandaag op strategisch meedenken en adviseren. Het ITAA wil jongeren laten zien dat accountants en belastingadviseurs veel meer zijn dan cijferverwerkers – het zijn essentiële partners voor ondernemers in een steeds digitalere en veranderende wereld.
Amber Broos vertaalde die transformatie naar muziek. “De track begint met repetitieve klanken en bouwt op naar een energiek, dynamisch nummer. Dat weerspiegelt precies hoe het beroep geëvolueerd is. We willen komaf maken met de clichés: accountancy en fiscaliteit draaien tegenwoordig om inzicht, advies en vooruitdenken”, vertelt ITAA-voorzitter Bart Van Coile.
Amber Broos voegt toe: “Toen ik de slogan Skip That Shit hoorde, was ik meteen geprikkeld. Ik wist exact welke richting ik uit wilde met de track. Het resultaat sluit perfect aan bij de boodschap van de campagne. Ook in de videoclip komt dat goed tot uiting.”
Naast de krapte op de arbeidsmarkt blijft ook digitalisering een belangrijk thema in de sector. Door e-facturatie en automatisering verdwijnen steeds meer routinetaken. Daardoor kunnen accountants en belastingadviseurs zich meer toeleggen op advies en strategische begeleiding.
“Jongeren die opgroeien in een digitale wereld, voelen zich meteen thuis in deze evolutie. Met de opkomst van AI verdwijnen repetitieve taken nog verder naar de achtergrond, waardoor er meer ruimte komt voor een persoonlijke aanpak op maat”, zegt ITAA-ondervoorzitter Vincent Delvaux.
Vandaag werken accountants en belastingadviseurs nauw samen met ondernemers. Vincent: “We zijn niet enkel economische experts, maar echte sparringpartners die ondernemingen begeleiden bij hun groei. Van de zelfstandige tot de kmo – iedereen heeft baat bij een meedenkende accountant of belastingadviseur. De job wordt steeds strategischer en dat maakt ze juist aantrekkelijk voor jong talent.”
Volgens de recentste ITAA-barometer geeft 84% van de professionals aan dat hun werk steeds meer draait om gespecialiseerde adviesverlening. Tegelijkertijd vindt 92% dat de regelgeving complexer wordt, met meer administratieve verplichtingen tot gevolg. Toch biedt deze evolutie ook kansen: digitalisering laat toe om de adviesrol te versterken en zo extra meerwaarde te creëren voor bedrijven, zelfstandigen en particulieren.
De sector is een sterke pijler van de Belgische economie, met meer dan 14.000 actieve leden, ruim 8.500 erkende vennootschappen en 20.000 medewerkers op kantoren. Met Skip That Shit wil het ITAA een nieuwe generatie inspireren. De campagne toont dat accountancy en fiscaliteit vakgebieden zijn voor mensen met visie, ambitie en passie.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.