CFO krijgt nieuwe rol

24 maart 2021
Tekst
Partner Content
CFO krijgt nieuwe rol

Katalysator van de digitale strategie. Bedrijven moeten zich aanpassen aan de nieuwe omstandigheden die de coronacrisis heeft veroorzaakt. Managers stellen steeds meer vragen aan de CFO over strategische kwesties. Uit een onderzoek van Accenture blijkt duidelijk dat digitalisering de grootste opportuniteiten schept voor bedrijven. De CFO zal die digitale strategie mee moeten sturen.

Heel wat CFO’s stonden in het oog van de storm tijdens de coronacrisis. Sommige bedrijven deden het goed, zelfs heel goed rekening houdend met de context. Vaak konden ze dankzij een digitale paraatheid meer omzet draaien. Andere ondernemingen zagen hun inkomsten halveren. Maar in de twee gevallen was hun hele organisatie vragende partij om meer ondersteuning van de CFO te krijgen met scherpe inzichten en bruikbare data.

Lieven Bauwens, managing director bij Accenture BeLux: “Ons onderzoek bevestigt die strategische rol van de CFO. Tot voor kort zouden veel financiële managers zich daar niet op hun gemak hebben gevoeld, maar intussen is dit al vaak de nieuwe realiteit. Die evolutie blijft verdergaan en bovendien aan een ongeziene snelheid.”

Nieuwe rollen voor de CFO

“De klassieke rol van de CFO is ‘finance for finance’. De financiële afdeling doet haar kerntaken waarbij boekhouding en financiële rapportering centraal staan. Dat proces moet onder controle zijn. De efficiëntie staat op punt dankzij standaardisering en automatisering. De CFO heeft in deze een reputatie van betrouwbaarheid, degelijkheid en efficiëntie,” zegt Lieven Bauwens.

CFO’s die verder gaan, nemen dan een tweede rol op die enterprise value creëert. Dat is ‘finance for the company’. “Deze CFO’s zijn in staat om inzichten te creëren die veel verder gaan dan louter het financiële. Zij maken gebruik van – bijvoorbeeld – artificiële intelligentie om cashflow of omzet te voorspellen als onderdeel van de budgetoefening, of ze gaan statistische trends onderzoeken om prijszetting te verbeteren of hiaten te ontdekken in het productengamma of in klantsegmenten. In mijn ervaring staan CFO’s in middelgrote bedrijven op dit vlak vaak net iets sterker dan die in internationale bedrijven. Het ondernemerschap is daar groter en de silo’s tussen de departementen minder uitgesproken”, zegt Lieven Bauwens.

Finance for the future company

De meest vooruitstrevende CFO’s nemen nog een derde rol op: zij bepalen mee de digitale agenda van het bedrijf. “De taak van de CFO is dan finance for the future company: zij of hij bepaalt mee in welke digitale technologieën de onderneming zal investeren, en hoe dit past in een overkoepelende visie op de digitale agenda. In die derde rol gaat Finance ver buiten het traditionele financiële veld, en gaat voorstellen bespreken over nieuwe zakelijke modellen die steunen op het gebruik van bijvoorbeeld de cloud of artificiële intelligentie. Of nog: moet het bedrijf investeren in eigen kennis inzake digitalisering of net partnerships aangaan met specialisten ter zake? Toegegeven: dit zie je nog niet veel. Maar we stellen wel vast dat de bedrijven met een CFO in die rol, het uitstekend doen.”

FDmagazine organiseert samen met Accenture een webinar over de nieuwe rollen van de CFO. Lieven Bauwens licht een grootschalig onderzoek toe over onder andere de drie rollen van de CFO en Benoit Mennes (Senior Finance Director EMEA Mid-Sized Markets bij Janssen a pharmaceutical company of Johnson&Johnson) geeft zijn visie als CFO hierop, nu en in de toekomst. Klik op onderstaande banner om te registreren

Webinar - CFO Now