Privacyverklaring

“Clash tussen globale processen en lokale noden”

5 maart 2019
Tekst
Patrick Verhoest

Werken aan internationale eenheid

Marcel Du Bois is directeur finance & operations bij Capco. De internationale eenheid garanderen in de groep is zijn belangrijkste financiële opdracht.

“Het lijkt soms of ik op een callcenter werk.” Zo beschrijft Marcel Du Bois zijn communicatieopdracht. Ondertussen stuurt de gelegenheidschauffeur de Range Rover Velar de Brusselse ring op. “De entiteiten van Capco waarvoor ik – naast België – verantwoordelijk ben, zijn die in Frankrijk, Zwitserland, Slovakije, Duitsland en Zweden. De boel samenhouden qua finance & operations is niet steeds simpel. Europa is een lappendeken van lokale gevoeligheden. Diverse personen in operationele entiteiten moeten worden ingepast in de strategie van het bedrijf. Ik hou de eendjes netjes in de rij.”

Zoeken naar efficiënte oplossingen

Marcel Du Bois beschrijft zijn opdracht als de clash tussen de globale processen en de lokale noden. Met zijn team zoekt hij voortdurend naar oplossingen. “Daarom hang ik constant aan de telefoon. Mail en gsm vervangen de excells van vroeger. Toen zetten we het verleden om in cijfers en keken we of het goed was geweest. Nu zijn we meer partners van de verkoop. Terwijl we destijds achter in de keten stonden, zijn we vandaag steeds meer van bij het begin betrokken. De historiek is maar één aspect meer. We onderzoeken vooral de impact van wat de business besluit. We veranderen modellen, checken de gevolgen van wijzigende factoren en zoeken naar efficiënte oplossingen. Finance is het snijpunt tussen HR, IT en Legal. We werken overal tussenin en kijken wat de langetermijngevolgen zijn van de beslissingen die we nemen op onze balans.”

Robotisering

De directeur houdt zich verder bezig met het automatiseren van standaardprocessen: “Een laptop in een donkere kamer voert processen uit die vroeger manueel gebeurden. Het boekhoudberoep zal onvermijdelijk geïmpacteerd worden. We zullen minder afhankelijk worden van de input van personen, maar ik zie ook mogelijkheden voor forecasting en planning. Mijn medewerkers die daar nu mee bezig zijn, zullen meer tijd hebben voor analyses. We zullen verbanden laten zien en inzichten doorgeven, eerder dan cijfertabellen af te leveren. Die evolutie zal geen jobs kosten. De toekomst is wel aan de analisten, dataspecialisten en adviseurs. Ze zullen proactief cijfers verklaren, verbanden toelichten en verhalen brengen over wat we aanleveren.”

Internationaal team

Het team van Marcel Du Bois telt een veertigtal personen, verspreid over België, Duitsland en Slovakije: “We besteden bovendien heel wat werk uit aan Indië. Het betreft kosten en facturen van klanten. Gezien de schaarse middelen reis ik niet zoveel. Als het heel complex wordt, schakelen we over op onze lokale adviseurs in btw en fiscaliteit. Zelf komen we geregeld tussen als het over onze marge gaat. We zitten vaak vooraf samen alvorens klantendeals te maken. Als achteraf nog aanvullingen nodig zijn qua prijszetting of incentives, hebben we rechtstreeks contact met de klant. We bewaken de marge heel strak. We hebben grote projecten op lange termijn. Die genereren een kleinere marge, maar zorgen voor een constante stroom aan inkomsten. Anderzijds zijn er de consultancyprojecten op kortere termijn. Die hebben een minder lange looptijd, maar een hogere marge.”

“Diesel is niet meer van deze tijd”

Marcel Du Bois rijdt met een Mercedes GLC. Zijn bedrijfswagen is een SUV, net als de Range Rover Velar, die hij voor FDmagazine uittest. De financieel directeur is niet in de techniek van wagens geïnteresseerd, wel in comfort en veiligheid. Hij koos voor een automatische diesel. “Toch zijn dit soort wagens niet meer van onze tijd. De toekomst is aan de kleine elektrische wagens. Het contract van mijn bedrijfswagen loopt vier jaar. Nadien schakel ik over.”

Thuiswerken

“Deze Range Rover rijdt heel zacht en comfortabel. Hij mag wat dat betreft meespelen in het luxueuze segment waar wij mee rijden bij Capco. Merken als Mercedes, BMW en Volkswagen maken er de dienst uit. Zelf werk ik drie dagen per week thuis. De andere dagen gebruik ik de wagen. Er is wel openbaar vervoer in de buurt van Capco, maar het vele overstappen vanuit Lommel maakt de rit naar Diegem heel tijdrovend.”

Bedrijfswagen: wij zijn de uitzondering

In ons land is de bedrijfswagen in de cultuur ingebakken. Toch ondervindt Marcel Du Bois dat heel wat consultants met klanten in Brussel het openbaar vervoer gebruiken. “Dat is de trend. Het valt op dat in andere landen bedrijfswagens minder aan de orde zijn. Wij zijn de uitzondering, omdat het hier fiscaal interessanter is. Elders wordt de firmawagen op dat vlak harder afgestraft.”

Testwagen

  • Model: Range Rover Velar 3.0 First Edition
  • Prijs geteste versie: 95.583 EUR
  • Verkrijgbaar vanaf: 56.950 EUR
  • Verkeersbelasting: 823,02 EUR
  • BIV: 4.957 EUR

Meer in het topic: