Consumenten evolueren snel naar meer contactloze betalingen

9 juli 2020
Consumenten evolueren snel naar meer contactloze betalingen

De betaalwijze van de consumenten evolueert als gevolg van de lockdown. Daarbij is een duidelijke doorbraak te zien van contactloze betalingen.

Buy Way stelt een belangrijke evolutie vast in de betaalwijze die de Belgische consumenten hanteren als gevolg van de recente lockdown. Bij de creditcards van Buy Way is het aantal transacties in contactless modus sinds het begin van de lockdown verdrievoudigd, terwijl het betaalvolume met 65% is toegenomen. Deze Belgische fintech biedt zijn Mastercardklanten de technologieën Apple Pay en Google Pay aan.

De forse toename van het aantal contactloze betalingen wordt ondersteund door de verhoging van de plafonds (50 euro per transactie; 100 euro gecumuleerd).

"Vele winkels stimuleren voortaan de contactloze betalingen; vóór de lockdown was dat niet zo", verheugt zich Christophe Hamal, CEO van Buy Way. "Ook het aantal transacties via Apple Pay en Google Pay neemt fors toe. Beide applicaties zijn complementair met contactless, aangezien de transactiebedragen niet begrensd zijn."

Deze opmerkelijke evoluties werden vastgesteld terwijl de meeste winkels vanaf eind maart tot midden mei gesloten waren.

Concreet lijkt Apple Pay vooral te worden gebruikt voor kleine bedragen. Het moet gezegd dat deze nieuwe applicaties zowel online als offline worden gebruikt.

Deze forse opmars van de nieuwe technologieën heeft uiteraard een belangrijk effect op de cashbetalingen en op de afnames uit geldautomaten die sinds einde maart enorm zijn teruggevallen.