Privacyverklaring

Daling in vertrouwen leidt tot omzetverlies

25 maart 2019
Tekst
Peter Ooms

De Accenture Strategy Competitive Agility Index toont aan dat vertrouwen in het bedrijf een uitermate belangrijke parameter is. Een beperkte daling van het vertrouwen kan leiden tot een aanzienlijke daling van de omzet en de winst.

Die Index houdt rekening met groei, winstgevendheid en de combinatie van duurzaamheid en vertrouwen. Accenture analyseerde de gegevens van meer dan 7000 bedrijven en stelde vast dat in de loop van 2018 meer dan de helft van die organisaties te kampen had met een daling van het vertrouwen. Gemiddeld ging het om een daling van twee punten in hun Competitive Agility Index (CAI). Accenture stelde vast dat dit gepaard ging met een totale daling van de omzet van 180 miljard dollar in al die bedrijven.

Accenture ziet dat de impact kan verschillen van sector tot sector. Anderzijds is geen enkele sector immuun. Een distributiebedrijf met een omvang van dertig miljard dollar dat een daling van het vertrouwen optekent, ziet vier miljard dollar aan toekomstige omzet door de neus geboord.

Die getallen zijn zo groot dat de bedrijfsleiding hier wel aandacht aan moet besteden. Vertrouwen moet goed beheerd én gemeten worden als deel van de bedrijfsstrategie. Het is de sleutel tot een concurrentieel voordeel .

Een concreet voorbeeld: een B2C-bedrijf zag zijn CAI dalen met 1,4% nadat het een duurzaamheidscampagne had opgestart die mislukte. De campagne was niet gesteund door onafhankelijke experten. Dat had een virale anticampagne tot gevolg met een aanzienlijke daling in de vertrouwensscore. Samen met de daling van CAI ging ook de omzet (400 miljoen dollar) en de EBITDA (200 miljoen dollar) achteruit.

Meer in het topic: