Privacyverklaring

Digitale facturen zorgen voor minder verwijlintresten bij Vlaamse overheid

6 december 2022
Tekst
Peter Ooms
Beeld
2Photographers - Paul Gheyle & Jürgen de Witte via Wikimedia

De Vlaamse overheid verwerkt nu 73 procent van de facturen volledig digitaal en scant er nog eens 22,5 procent voor een semidigitale verwerking. Daardoor kan ze ook steeds stipter betalen.

Wanneer de overheid facturen voor overheidsopdrachten niet tijdig betaalt, rekent de leverancier verwijlintresten aan. De voorbije jaren is het bedrag dat de Vlaamse overheid daarvoor moet ophoesten, steeds gedaald. De daling zet zich ook in 2022 door. De overheid schrijft dat toe aan een steeds verder groeiende digitalisering en performantie.

In de eerste drie kwartalen van 2022 heeft de Vlaamse overheid 34 procent minder verwijlintresten betaald in vergelijking met dezelfde periode van 2021, een forse verbetering. Sinds 2017 daalt de trend continu.

Digitalisering als motor voor verbetering

Een doorgezette digitalisering en performantie is de motor van deze verbetering. Minister van financiën en begroting Matthias Diependaele: “Door in te zetten op digitale betaalprocessen betaalt de overheid stipter. Als Vlaamse overheid groeien we daar continu verder in. We hebben de reputatie een tijdige en betrouwbare betaler te zijn en dat willen we zo houden. Vlaanderen is dat ook verplicht aan de Vlaamse kmo’s. We mogen geen vertragende factor zijn voor hun bedrijfsvoering.”

Het belang van lagere verwijlintresten is in tijden van crisis alleen maar groter. Matthias Diependaele: “Wanneer we vergelijken met dezelfde periode van 2021, tot en met het derde kwartaal 2022, hebben we 169.000 euro minder verwijlintresten betaald.”

Meer in het topic: Vlaamse OverheidMatthias Diependaelee-invoiceverwijlinterestendigitale factuur