Privacyverklaring

Drie trends in generatieve AI voor de financiële sector in 2024

20 december 2023
Tekst
Peter Ooms

Generatieve AI zorgt momenteel al voor flink wat opschudding in de financiële sector. De technologie verandert de manier waarop we wereldwijd zakendoen. Tegen 2026 zullen meer dan honderd miljoen mensen generatieve AI gebruiken voor werkgerelateerde taken.

De mogelijkheden voor bedrijven in de financiële sector zijn enorm. Investeringsbedrijf Goldman Sachs verwacht dat artificiële intelligentie binnen nu en twee jaar tussen de 28 en 37 miljard euro zal opleveren door jaarlijkse kostenbesparingen en nieuwe inkomstenmogelijkheden. Het is daarom essentieel dat financiële bedrijven op de hoogte zijn van de grootste kansen en belangrijkste trends binnen de sector.

Externe en interne voordelen

Saket Gulati, head of Northern Europe & Financial Services Benelux bij Cognizant: "Generatieve AI brengt veel externe voordelen met zich mee voor de financiële sector. Denk alleen al aan verbeterde klantenservice, kredietrisico-analyse, onboarding van klanten en gepersonaliseerde aanbevelingen voor leningen. Tegelijkertijd biedt de technologie voordelen voor de interne processen bij bedrijven, zoals fraudedetectie, verwerking van leningaanvragen en interne assistentie voor kredietverstrekkers en servicemedewerkers. We zitten middenin een uitdagende, maar ook een zeer kansrijke periode. De nieuwe technologie kan financiële bedrijven beter dan ooit ondersteunen."

Hij ziet drie belangrijke trends:

1. Vernieuwde klantervaring

In de komende jaren zal generatieve AI de interactie tussen klanten en financiële dienstverleners drastisch veranderen. Zo maken bedrijven al gebruik van AI om digitale kanalen in te zetten en hiermee een jongere doelgroep te bereiken. Deze nieuwe communicatiekanalen gericht op jongeren zijn cruciaal, want 47 procent van generatie Z geeft aan een merk links te laten liggen na slechts één negatieve klantervaring. Daarnaast worden AI-gebaseerde virtuele assistenten en chatbots ingezet voor een gepersonaliseerde klantervaring.

2. Gepersonaliseerd bankieren

Klanten zijn steeds meer op zoek naar producten die beter aansluiten bij hun prioriteiten en levensstijl. Uit onderzoek blijkt dat 66 procent van de consumenten verwacht dat bedrijven hun unieke behoeften en verwachtingen begrijpen. Meer dan de helft (52 procent) verwacht dat alle aanbiedingen gepersonaliseerd zijn. Generatieve AI stelt bedrijven in staat om meer gepersonaliseerde financiële producten aan te bieden, zoals geautomatiseerd financieel advies of op maat gemaakte loyaliteitsprogramma's.

Daarnaast verkort generatieve AI, samen met nauwkeurige AI-technologie, de tijd die nodig is om kredietaanvragen te beoordelen. Het gebruik van deze technologieën vermindert ook de complexiteit en andere uitdagingen bij het verifiëren van leningaanvragen en klantidentificatie.

3. Fraude-opsporing en nalevering van wet- en regelgeving

Door de omvang van de fraudedreiging zullen bedrijven generatieve AI steeds vaker inzetten om de huidige fraude- en compliancetools en -technieken uit te breiden. Zo heeft generatieve AI veel sterke punten op het gebied van het identificeren van verdachte activiteiten en het genereren van documentatie die nodig is voor audittrajecten.

Meer in het topic: