Uit het onderzoek blijkt dat flexibel verlonen steeds meer aantrek heeft. Voor maar liefst een derde van de ondervraagden is dit zelfs een belangrijke factor in de keuze voor een bepaalde werkgever.
“We merken dat de vraag vanuit de markt stijgt. Waar klanten vroeger meer aftastten wat er kon, zien we nu veel klanten met concrete plannen. Bovendien zijn het niet alleen bedrijven die de vraag initiëren, steeds vaker komt de vraag vanuit de medewerkers zelf”, vertelt Klaas Olbrechts, Product Owner Total Reward & Mobility bij Attentia. Attentia liet een onderzoek uitvoeren bij duizend werkende Belgen door Ivox.
Het grote voordeel is dat de medewerker zelf zijn loonpakket kan invullen. “Stel dat een medewerker volgens zijn functie recht heeft op een bedrijfswagen, maar op slechts 2 km van zijn werkplek woont, dan heeft hij misschien liever een bedrijfsfiets. Bovendien houdt hij bij de keuze voor een fiets meer cash over, omdat een fiets maar een fractie kost vergeleken met de kost van een wagen”, verduidelijkt Klaas Olbrechts. Een medewerker kan ook in functie van zijn levenssituatie kiezen voor bepaalde verloning. “Iemand die net een huis gebouwd of gekocht heeft, wil misschien extra cash als flexibel deel van zijn loonpakket, terwijl iemand met kleine kinderen eerder interesse zal hebben in een extra verlofdag.”
Voor bedrijven is flexibel verlonen een manier om aantrekkelijk te zijn voor sollicitanten, maar ook om de eigen medewerker tevreden aan boord te houden.
Wat de meest gekozen voordelen bij flexibel verlonen betreft, haalt Attentia de volgende top vijf uit de eigen cijfers:
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.