Privacyverklaring

Hoe voorkomt u wanbetalingen en onbetaalde facturen?

7 september 2020
Tekst
Partner Content

Het belang van kredietmanagement om de coronacrisis goed door te komen.

Wat de coronacrisis ons geleerd heeft? Dat gezondheid vooropstaat. Niet alleen de gezondheid van u en van uw naasten, maar ook die van uw onderneming. In deze uitzonderlijke crisissituatie speelt kredietmanagement een belangrijke rol om handelsrisico’s te voorkomen. We verzamelden enkele kritieke kredietvragen voor u – om u te helpen wanbetalingen en onbetaalde facturen te voorkomen.

Hoe wapen ik mij tegen onbetaalde facturen?

Stel grenzen aan de betalingstermijnen die u aan uw klanten geeft. Onthoud: van uitstel komt afstel. 25 %van de faillissementen is het gevolg van onbetaalde of niet tijdig betaalde facturen.

Maak dus nú nieuwe afspraken met (nieuwe en bestaande) klanten rond uitstel van betaling. Zeker als u bedenkt dat 80 % van de bedrijven te maken krijgt met onbetaalde facturen.

Hoe krijg ik inzicht in de financiële situatie van mijn klanten?

Win informatie in over hoe klanten en prospecten ervoor staan. Balansgegevens vormen een belangrijke bron: als een klant het vóór de coronacrisis al slecht deed, dan zal het er nu zeker niet beter op zijn geworden. Maar balansen zijn niet representatief voor de situatie van vandaag.

Daarvoor hebt u ook andere informatie nodig – objectieve, externe informatie die niet in de markt beschikbaar is, maar waarover een kredietverzekeraar wél beschikt: betalingservaringen, incassodossiers, … Met al die informatie zet u het betalingsgedrag van uw klanten om in een objectief proces.

Hoe weet ik of ik over een goede klantenportefeuille beschik?

Bent u afhankelijk van een beperkt aantal klanten en/of leveranciers? Analyseer die partners dan grondig en vooral: probeer te diversifiëren.

Wie alternatieven achter de hand heeft, loopt minder risico om zélf stil te vallen als partners in de problemen geraken.

Wat als mijn onderneming niet (of amper) bezig is met risicomanagement?

Geen paniek. Vaak hebben ondernemingen negatieve gebeurtenissen nodig, zoals de coronacrisis, om oog te krijgen voor risicomanagement. Maar het is nu wel het moment om er gestructureerd werk van te maken.

Bent u er wel al mee bezig? Dan is dit een goede gelegenheid om uw risicomanagement af te toetsen aan de nieuwe realiteit. Maar eerlijk? Eigenlijk moet risicomanagement áltijd een belangrijke rol hebben in uw onderneming.

“Kredietmanagement is cruciaal”

Ondernemingen die hun risico's goed beheersen, staan sterker. Kredietmanagement is hierin een cruciale schakel, maar “ondersteuning door specialisten is wel aangewezen”. Zeker nu. Dat vertelt Kris Degreef, Country Manager bij trade risk advisor Coface.

“Kredietmanagement is op dit moment een zeer belangrijk onderdeel van risicomanagement. Het biedt bedrijven een beter zicht op welke risico's ze aankunnen, welke flexibiliteit hun salesafdeling mag geven aan klanten en welke informatie nodig is om beslissingen te kunnen nemen.”

Faillissementen: stijging verwacht van 19 %

Een grote impact van de coronacrisis ziet Degreef nog niet, maar die komt er wel aan, verwacht hij. “Het is duidelijk dat hier meerdere kortetermijneffecten uit voortvloeien, denk maar aan omzetverlies en een toename van het aantal wanbetalingen en faillissementen. Toch zien we dat in België nog niet zozeer.”

Daar zijn volgens Degreef twee oorzaken voor. “Aan de ene kant hebben de verzekeraars heel wat flexibiliteit aan hun verzekerden gegeven. Daarnaast heeft de overheid een aantal mechanismen opgezet waardoor de kredietverzekeraars de risico's van voor corona kunnen blijven ondersteunen.”

“Het gevolg is dat we bij Coface nog niet onmiddellijk het incasso hebben moeten opstarten”, vertelt Degreef. “Daardoor zijn ook de commerciële relaties van onze klanten niet onnodig verstoord geraakt. Maar zodra we echt richting een ‘nieuw normaal’ evolueren, verwacht ik uiteraard wel schades. Voor België verwachten we dat het aantal faillissementen zal stijgen met 19 %.”

Alle problemen voorkomen? Dat kan uiteraard niemand, maar Degreef besluit: “Je kan je er wel zo goed mogelijk tegen wapenen. Met kredietmanagement.”

Meer in het topic: