Een derde van de junior auditoren vertoont burnoutsymptomen binnen de eerste twee jaar in de job. Het repetitieve karakter van het werk speelt daarin een grote rol. Een combinatie van technologische innovatie en inzichten uit de gedragswetenschappen kan een troost bieden. Dat blijkt uit het rapport State of the Audit EU 2025 van de UGent en Alkmist, het samenwerkingsplatform voor financiële auditoren.
“Junior auditoren spenderen tot 40% van hun tijd aan manueel werk en hun klanten chasen, dat is zonde van talent”, zegt Mathias. Tijdens een gemiddelde financiële audit worden maar liefst 2.000 e-mails uitgewisseld tussen het auditteam en de klant. Vaak gaat het om statusupdates, ontbrekende documenten of verduidelijkingen in een dossier. Daardoor gaat bij een gemiddelde audit tot 35% van de tijd verloren aan inefficiënte afstemming.
“Op vlak van digitalisering heeft de auditsector nog een lange weg te gaan”, zegt Mathias Celis, doctor in de gedragswetenschappen aan de UGent en oprichter van Alkmist. “Meer dan vier op de tien auditkantoren werken nog met e-mail, Excel en manuele mappen. Voor een kantoor met 100 medewerkers kost die inefficiëntie jaarlijks minstens 1,2 miljoen euro”.
Dat manuele en repetitieve werk weegt zwaar. Bijna één op de vijf junior auditoren overweegt om ermee te stoppen. Een derde ervaart burnoutsymptomen binnen de twee jaar. Auditkantoren geraken daardoor steeds moeilijker aan gekwalificeerd personeel. 62% van de managers geeft aan moeite te hebben om jonge profielen aan te trekken en 64% zegt talent verloren te hebben door de administratieve rompslomp.
Vaak wordt de hoge werkdruk toegeschreven aan de steeds strenger wordende regelgeving. 81% van de Europese financiële auditoren dat hun takenpakket de voorbije vijf jaar zwaarder is geworden door nieuwe wetgeving. Driekwart geraakt daardoor moeilijk aan de deadlines. Bijna de helft ervaart spanningen met klanten. “Auditbedrijven zeggen dat de klant centraal staat, maar slechts 8% van de klanten ervaart dat ook echt zo”.
Die extra administratie knaagt ook aan de ruimte voor strategisch advies. Slechts 12% van de klanten vindt dat hun financiële auditor nieuwe inzichten aanreikt. Het personeelsverloop maakt het er niet makkelijker op. “Als klant word je elk jaar opnieuw dezelfde vragen gesteld. Dat voelt niet persoonlijk aan”, vult Mathias aan.
Compliance is de afgelopen jaren sterk toegenomen. De nieuwe Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verwacht een groeiend aantal Belgische bedrijven naast hun financiële cijfers ook duurzaamheidsinformatie rapporteert. Uit het onderzoek blijkt echter dat amper één op de vijf auditkantoren hier al op voorbereid is.
Die combinatie van nieuwe verplichtingen en een tekort aan mensen kan weleens de perfecte storm worden voor de sector, aldus Celis: “Auditkantoren kunnen de toegenomen werkdruk en het personeelstekort deels opvangen met technologische innovatie. Maar de auditsector blijft een people business, waar de mens centraal staat, zowel aan klantkant als intern. AI gaat dat niet zomaar oplossen. Het is beter om slimme technologie te combineren met inzichten uit de gedragswetenschappen en zo de klantervaring en het welzijn van medewerkers opnieuw centraal te zetten,” aldus Celis.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.