Privacyverklaring

Directe communicatie tussen bedrijven en aandeelhouders, Finvictum maakt het mogelijk

28 juli 2025
Tekst
Stijn Verschaffel

Sinds de dematerialisatie van aandelen, waarbij fysieke aandelen vervangen werden door gedematerialiseerde effecten die aangehouden worden via financiële instellingen, is het voor beursgenoteerde ondernemingen steeds moeilijker geworden om te weten wie hun aandeelhouders precies zijn. Hoewel deze evolutie administratieve efficiëntie en veiligheid heeft gebracht, heeft ze ook geleid tot een fundamenteel gebrek aan transparantie.

Bedrijven hebben vaak geen rechtstreeks contact meer met al hun investeerders, wat communicatie, betrokkenheid en strategische besluitvorming bemoeilijkt. Tegelijkertijd ervaren aandeelhouders zelf frustraties door een gebrek aan informatie, beperkte inspraak en moeilijkheden bij bijvoorbeeld corporate actions. Dit structurele probleem creëert een kloof tussen bedrijven en hun kapitaalverschaffers. Daarom richtte Glenn Mariën Finvictum op.

Wetswijziging als bron van inspiratie

De Europese wetswijziging SRD2 maakt het sinds 2022 mogelijk om bedrijven inzicht te geven in het aandeelhouderschap van hun bedrijf. “Deze wetswijziging vormde de basis voor de ontwikkeling van Finvictum”, vertelt Glenn. “Finvictum is een platform dat verder bouwt op de datasets en een directe connectie faciliteert tussen bedrijven en al hun aandeelhouders. Het vereenvoudigt niet alleen de informatieverstrekking en de directe communicatie, het biedt ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld ondersteuning te bieden bij het stemmen tijdens algemene vergaderingen.”

Aan de hand van Finvictum wil Glenn ook de stroeve communicatie tussen buitenlandse aandeelhouders en bedrijven optimaliseren: “De scope van Finvictum omvat verschillende Europese landen. Bovendien laat het platform gebruikers toe om een automatische vertaling te voorzien in zes talen, zodat bedrijven hun communicatie beter kunnen afstemmen op basis van hun aandeelhouders. Daarnaast garanderen we GDPR-compliancy.”

Eén applicatie

Ben je verplicht als aandeelhouder om je te registreren op het platform? “Neen. Aandeelhouders kunnen vrijwillig kiezen of ze zich willen registreren op ons platform. Al weten bedrijven op basis van de Europese wetgeving wel steeds wie hun aandeelhouders zijn.”

“Om het gebruik voor aandeelhouders te vereenvoudigen, is er ook een mobiele applicatie beschikbaar. Daarnaast hebben ze ook toegang tot een AI-gestuurde supportbot die alle vragen van aandeelhouders kan beantwoorden. We streven ernaar om deze AI-implementatie efficiënt verder te zetten in het voordeel van de gebruikers. Zo beschikt Finvictum over een functie die aandeelhoudersdata analyseert en rapporteert en zelfs persberichten kan omzetten in gestructureerde posts”, vertelt Glenn.

“Verder heeft elk bedrijf op Finvictum een bedrijfsprofiel. Hierop staat verdere uitleg over wie ze zijn en wat ze doen. Je vindt er ook een dashboard met een overzicht van de persberichten, presentaties en de jaarverslagen. Op de feed kan je eveneens de social media posts opvolgen. En er is meer. We bieden share price tracking aan, waardoor onze gebruikers de aandelenkoersen van bedrijven in realtime kunnen volgen. Door huidige en historische gegevens te analyseren kunnen trends en patronen makkelijker geïdentificeerd worden.”

De toekomst van Finvictum

De grootste uitdaging voor bedrijven? Dat is volgens Glenn de controle over hun storytelling en communicatie behouden in turbulente tijden. Denk bijvoorbeeld aan corporate actions waarbij het enorm belangrijk is om alle stakeholders direct te benaderen en correct te informeren. “Want gestructureerde communicatie leidt tot een betere betrokkenheid en transparantie. We willen in de toekomst dan ook echt inzetten op het verbinden van beursgenoteerde bedrijven, aandeelhouders en tussenpersonen. We willen een ecosysteem ontwikkelen om de relaties tussen bedrijven en investeerders te bevorderen.”

Ten tweede gaan we ons ook richten op niet-beursgenoteerde bedrijven en crowdfunding. Finvictum is een erg flexibel platform dat erg makkelijk kan worden aangepast voor dit soort bedrijven. Bedrijven met een grote aandeelhoudersbasis kunnen op deze manier Finvictum gebruiken om zo hun aandeelhouders effectief te monitoren en er bovendien professioneel en gericht mee te communiceren. Want transparante communicatie en informatieverdeling is cruciaal voor elk bedrijf”, vertelt Glenn.

“Tot slot zijn we volop bezig met de uitrol van onze Finvictum Academy. Een project dat zich focust op het verbeteren van de financiële geletterdheid van aandeelhouders. In de Academy zullen educatieve materialen en trainingen aangeboden worden aan gebruikers om zich beter te informeren over financiële onderwerpen en verschillende investeringsstrategieën. Op deze manier willen we de verspreiding van fake news rond finance effectief aanpakken”, besluit Glenn.