Privacyverklaring

Klaar voor het nieuwe normaal na de crisis

9 april 2020
Tekst
Peter Ooms

De COVID‑19-uitbraak is naar alle maatstaven uitzonderlijk. Zelfs als we binnenkort een vertraging van de verspreiding zien, zal de verstoring van het bedrijfsleven wellicht nog vele maanden voortduren. Het is daarom van cruciaal belang dat organisaties zich ook op een ‘nieuw normaal’ na de crisis voorbereiden. Pwc maakte een analyse.

Impact op de lange termijn

Het is zeer duidelijk dat er de komende maanden een voelbare economische impact zal zijn. De bewezen aanpak om de curve af te vlakken geeft de nodige zuurstof aan onze gezondheidszorg capaciteit, maar verlengt tevens de periode van onzekerheid. Daar houden organisaties in hun strategische planning best rekening mee.

Het is ook duidelijk dat veel bedrijven die al voor de crisis in financiële moeilijkheden verkeerden, waarschijnlijk niet zullen overleven. Dat zal alleen kunnen als ze hun bestaande activiteiten ingrijpend herstructureren. Zij zullen niet veel feedback en steun vinden, zowel op het niveau van de staat of de regio als op het niveau van de banken, die prioriteit zullen geven aan steun voor bedrijven waarmee zij een bestaande relatie hebben en die vóór de crisis in goede financiële gezondheid verkeerden.

Op lange termijn zal ook de economie zich langzaam herstellen, net zoals dat gebeurde na de financiële crisis van 2008. Toch zullen de grootste economische verstoringen van invloed zijn op de vraagzijde. Naarmate organisaties hun activiteiten terugschroeven en hun investeringen vertragen, temidden van de groeiende onzekerheid, moeten we ons tevens voorbereiden op mogelijke jobverliezen. Ook de export zal onvermijdelijk teruglopen aangezien andere landen vergelijkbare maatregelen nemen om de verspreiding van het virus te vertragen.

Wat zijn de opportuniteiten?

De crisis zal de manier waarop bedrijven zich in de toekomst zullen organiseren zeker veranderen om beter bestand te zijn tegen toekomstige crises. Een van de zaken die de cfo’s al jaren als prioriteit noemen, is bijvoorbeeld het hebben van een goede cashflowprognose. De realiteit heeft aangetoond dat deze prognoses in de overgrote meerderheid van de gevallen verre van voldoende zijn en niet aan de verwachtingen van voldoen. Het is denkbaar dat de huidige crisis een elektroshock-effect heeft en dat bepaalde activiteiten, zoals goede kasstroomprognoses, die vóór de crisis minder kritisch waren, een prioriteit zijn geworden.

Waar sommige bedrijven genoopt zullen zijn om (non-core) business af te stoten teneinde cash te genereren of distressed business af te stoten om het bloeden te stoppen, zullen er andere bedrijven op zoek zijn naar add-ons of naar interessante turn-arounds, wat ook opportuniteiten tot verdere groei zal creëren.

Meer in het topic: