Privacyverklaring

Mobiliteitsprobleem overstijgt de auto

14 januari 2019
Tekst
Patrick Verhoest

Bereikbaarheid en openbaar vervoer moeten beter

François Vestjens is bij Tech Data vlootverantwoordelijke voor de Benelux, Iberië en Italië. Mobiliteit is zijn grootste kopzorg. Hij ziet in ons land geen vooruitgang.

François Vestjens heeft een functie als financieel directeur bij Tech Data in de Benelux en is veel onderweg. Ritten naar Diegem, Ternat, Aalst en het Nederlandse Eindhoven en Bodegraven zijn wekelijkse kost: “Ik heb met mijn hybride Volvo XC90 een prima wagen, maar toch zijn comfort en veiligheid mijn enige wensen bij een auto. Geef me nog een prima bluetoothsysteem zodat ik mijn telefoons kan afhandelen en ik ben tevreden.” We voeren het gesprek achter het stuur van de Skoda Superb Combi. Bij het verlaten van het bedrijfspark van Tech Data in Ternat staan we meteen stil nabij de op- en afritten van de E40. Een ideale gelegenheid om het met de financieel expert te hebben over mobiliteit, een onderwerp dat hem geweldig bezighoudt.

Incentives werken niet

François Vestjens is drie jaar terug na een professioneel verblijf van zestien jaar in Barcelona. “Ik zie nog steeds dezelfde structurele files. De incentives die worden opgezet om mensen uit de auto te krijgen of carpoolen te stimuleren, werken niet. Carpooling slaat niet aan bij jonge medewerkers die kinderen moeten wegbrengen of ophalen. Ons openbaar vervoer voldoet op weinig plaatsen aan de wensen van de collega’s. Bij ons nieuwbouwproject in Aalst mochten we amper parkeerplaatsen aanleggen, terwijl het werk niet toegankelijk is via de bus op het juiste moment. De overheid viseert enkel de auto, in plaats van het hele proces af te dekken. Mensen moeten de kans krijgen hun werk en privé voldoende te regelen. Als je de auto duurder maakt en niet tegelijk voorziet in openbaar vervoer, heb je niemand geholpen. Het probleem is er een van mobiliteit, niet van auto’s.”

Werken aan toegankelijkheid

Tech Data probeert veel medewerkers van de baan te houden door onder andere audiovisuele middelen en thuiswerken in te voeren. Dat lukt moeilijk voor de verkoopmedewerkers. Die kunnen bezwaarlijk naar de klant met de trein, oppert de financieel directeur: “Hier scheert men iedereen over dezelfde kam met de aanpak van de bedrijfswagen. Ik hoor hier niets over openbaar vervoer en infrastructuur. Dat is helemaal anders in Nederland. Ik zag hoe in Eindhoven de situatie verbeterde door aan de toegankelijkheid van de stad te werken. Daar win je vandaag pakken tijd. Hetzelfde geldt voor onze groene bedrijfspolitiek. Volledig elektrisch rijden is niet voor meteen in ons land. We hebben nog te weinig oplaadpunten. Ook daar staat Nederland een heel stuk verder. Bij ons is de wagen nog steeds een belangrijk aspect van de totale verloning. Bovendien rijden onze collega’s liever met een aantrekkelijk merk dan met een groenere, maar duurdere elektrische wagen. Daarom bieden we naast VW, Audi en Skoda, ook BMW, Volvo en Mercedes aan.”

Ecologische druk

François Vestjens zou als CFO graag groener zijn in zijn wagenpolitiek: “We moeten lobbyen om de politiek er bewust van te maken dat de auto niet de enige variabele is in de discussie rond mobiliteit. Anderzijds wordt de ecologische druk in onze maatschappij steeds groter. Als we willen vooroplopen en nu reeds omschakelen naar elektrische wagens, krijgen we een heel duur wagenpark. Je toont een stuk commitment aan de maatschappij, maar krijgt daar weinig voor terug. Het lijkt me nuttiger te wachten tot meer randvoorwaarden vervuld zijn, al hebben zowel industrie als overheid nog veel stappen te nemen. De politiek denkt vaak dat ze maar een schakelaar hoeft om te draaien en dat dan op drie dagen alles veranderd is. De recente maatregelen – cash for cars en de mobiliteitsvergoeding – tonen aan dat dat geenszins zo is.”

Voorwaarden harmoniseren

De voorbije tien jaar realiseerde Tech Data zo’n vijftien overnames in de Benelux. Dat betekent ook afscheid nemen van bestaande kantoren en magazijnen. Dat vraagt eveneens mobiliteit van de medewerkers, weet François Vestjens: “Ook dat levert problemen op. Collega’s moeten van werkplaats veranderen. Niet zelden ontbreekt het daar aan bussen of rijden de treinen niet op tijd. Wat wagens betreft, moeten we bij integraties vaak voorwaarden harmoniseren. Dat heeft een belangrijke impact op mijn medewerkers. Je kan niet steeds kiezen voor de best practice want dan eindig je met een onbetaalbaar model.”

Over de testwagen

François Vestjens is een SUV gewoon. Voor hij zijn Volvo XC90 had, reed hij met een BMW5, een berline zoals de testwagen van de dag, de Skoda Superb Combi. “Het virtuele dashboard is overzichtelijk en maakt je rustig. Het gps-scherm is uiterst overzichtelijk en de af te leggen weg verschijnt nog eens op de cockpit. Qua beveiliging is er de aanduiding van de dode hoek in de spiegel en controleert de wagen of je wel in je vak blijft. De auto rolt wel iets minder stil dan ik gewoon ben en ook de motor is iets luider. Honderdvijftig pk is verder niet min.”

Skoda Superb Combi
2.0 TDI 150 Sportline DSG7

Meer in het topic: