Privacyverklaring

Netwerken aan zee

26 november 2019
Tekst
Christine Huyge

“De beste CFO Conferenz ooit”, vonden de deelnemers. De omgeving, de interessante sprekers, het gezelschap, het mooie weer én het exclusieve kader vormden een onweerstaanbare cocktail.

Op 19 en 20 september kwamen een vijftigtal CFO’s, acht topsprekers en elf partners samen in Cadzand voor de twaalfde editie van de CFO Conferenz van FDmagazine. Er was volop zon: enkele rondetafelgesprekken en het aperitief konden dan ook in de buitenlucht plaatsvinden. Het zorgde voor een onvergetelijke editie, met veel netwerking, boeiende presentaties en topgastronomie.

Hieronder de hoogtepunten van het event:

Elke Jeurissen van Fierce Ladies pakte de zaal in met een enthousiast pleidooi om het talent van vrouwen beter aan bod te laten komen in leidinggevende posities.

Syrco Bakker, chef-kok van Pure C, het restaurant van Sergio Herman in Cadzand, kon ook na zijn presentatie zijn passie voor koken niet verbergen.

Met de cijfers in de hand toonde Kristof Stouthuysen van Vlerick Business School aan dat de Belgische CFO dringend meer werk moet maken van de toepassing van kunstmatige intelligentie.

De meest succesvolle bedrijven hebben een zakelijk model gebaseerd op platformen. Kijk maar naar Microsoft, Google, Facebook, Apple, Amazon, ... “Organisaties staan voor de enorme uitdaging om tegenintuïtief te leren denken: welke technologie kan ik ontwikkelen voor andere spelers in mijn industrie met als doel zoveel mogelijk data te verzamelen?” Pedro Matthynssens, CEO Vanbreda Risk & Benefits, maakte deze theorie concreet aan de hand van voorbeelden bij Amazon en Colruyt.

Peter De Keyzer van Growth Inc. brak een lans voor meer duurzaamheid in het beheer van organisaties: “Bedrijven die enkel zorgen voor legitimiteit, worden niet meer geaccepteerd. Wie inzet op geloofwaardigheid, komt ook in de gevarenzone. Het komt er nu op aan te werken aan vertrouwen bij de buitenwereld door te rapporteren over meer aspecten van je bedrijfsvoering.”

Upstairs downstairs in de Blueness Bar. Beneden bereiden de koks gerechten geïnspireerd op de Japanse keuken, maar dan met een Zeeuwse twist. Boven laten CFO’s het zich smaken tijdens geanimeerde gesprekken onder collega’s.

Fijne rondetafeldiscussies op het terras. Hier delen CFO’s hun ervaringen over het gebruik van bots, digitale assistenten en mobiele toepassingen.

Véronique Goossens, chief opinion leader en deputy chief economist van Belfius, gaf haar visie op de stand van de wereldeconomie: “Mario Draghi liet verstaan dat de rente nog lang laag blijft. Landen als Duitsland en Nederland hebben ruimte om zelf meer geld uit te geven. Er groeit een nieuwe consensus: weg van besparen en budgettaire evenwichten, en meer overheidsinvesteringen.”

“CFO’s spelen een cruciale rol in verandertrajecten. Ze hebben veel data en drukken dikwijls een stempel op technologische veranderingen”, aldus Geert Letens, co-auteur van Six Batteries of Change. Hij gaf een presentatie over hoe je als organisatie omgaat met onvermijdelijke veranderingen.

Jurgen Ingels van SmartFin ondersteunt bedrijven om sneller te groeien. Hij verzamelde vijftig inzichten, gebaseerd op eigen ervaring. Ze laten starters toe sneller op te schalen.

Meer in het topic: