Als je Q8 hoort, denk je op dit moment mogelijk nog voornamelijk aan tankstations en brandstoffen. Maar dat is snel aan het veranderen.“We willen veel meer zijn dan dat. We willen bedrijven en hun medewerkers volledig ontzorgen in hun overgang naar duurzame mobiliteit. Als full service partner voor mobiliteitsdiensten met een grote focus op elektrische rijders: met laadpunten thuis, onderweg en op kantoor en alle nodige technische en administratieve ondersteuning”, legt E-mobility Manager Geert De Mil uit.
De transformatie die Q8 enkele jaren geleden ingezet heeft van een traditionele petroleumspeler naar een duurzame mobiliteitsspeler, komt nu op kruissnelheid. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in de uitbouw van de retailervaring onderweg, verschillende mobiliteitsdiensten in de Benelux zoals autodelen, pechhulp en parkeerhulp en voornamelijk in elektrische mobiliteit met Q8 electric.
“De overgang naar elektrisch rijden is de afgelopen jaren sterk ingezet. Zeker bij bedrijven. Het is dan ook de perfecte manier om de mobiliteit te verduurzamen en de CO2-uitstoot te verkleinen”, aldus Geert De Mil. “Verder is de Total Cost of Ownership van elektrische wagens interessant dankzij de fiscale gunstmaatregelen. Maar het betekent uiteraard een grote verandering waarbij we merken dat veel bedrijven nog vragen hebben en soms niet weten hoe ze dit het best aanpakken.”
Hier wil Q8 hen een all-in oplossing bieden. “We zijn al jaren een betrouwbare partner voor brandstoffen. Dit willen we ook zijn voor e-mobiliteit. We kunnen bedrijven van A tot Z begeleiden in hun transitie. Zowel met installatie van laadpalen, mogelijkheden voor laden onderweg én technische en administratieve ondersteuning.”
Met de Q8 electric app en laadpas kun je intussen – dankzij een uitgebreid netwerk aan sterke partners - laden op 99% van alle laadpunten in de Benelux en meer dan 350.000 in Europa. Via de app kun je deze laadpunten makkelijk vinden. Dit geeft je dus de zekerheid dat je altijd een laadmogelijkheid hebt, waar je ook bent.
Verder bouwt Q8 ook aan een netwerk van eigen Q8-(snel)laadlocaties in de BeNeLux. “Uiteraard op onze eigen stations, waarbij we over vijf jaar mikken op meer dan 200 Q8-stations met snellaadpunten. Hier kunnen we dan ook de nodige convenience errond bieden met eetgelegenheden, carwash, meeting rooms, onbemande shops etc. Daarnaast investeren we ook in snelladers op meer dan 100 andere relevante locaties de komende vijf jaar.”
“Maar we weten natuurlijk dat veel medewerkers voornamelijk thuis en op kantoor (willen) laden. Ook daar zetten we op in”, aldus Geert De Mil. “We nemen de installatie van slimme laadpalen bij medewerkers thuis op ons en blijven ook continu technische ondersteuning bieden. De laadpalen houden de laadacties bij en het energieverbruik voor de bedrijfswagen thuis kan dus makkelijk terugbetaald worden.”
Ook op parkings van bedrijven zijn laadpleinen een interessante manier om de kosten van elektrisch rijden te drukken. “Samen met onze partners kunnen we grote parkings – vanaf 5000m2 – gratis voorzien van carports met zonnepanelen zodat je voordelig kan laden aan de overdekte parkeerplaatsen met laadpalen. Een bijkomend voordeel is dat je energie-overschotten ook kan gebruiken voor je bedrijf én je je medewerkers een overdekte parkeerplek kan aanbieden. Ook alle onderhoud, technische ondersteuning en eenvoudige, overzichtelijke facturatie is hierbij inbegrepen.”
Op deze manier evolueert Q8 dus naar Charging as a Service: een alles-in-één duurzaam (e-)mobiliteitspakket voor bedrijven en hun medewerkers. “En onze ambities zijn straf: over vijf jaar willen we 15% aandeel van de laadmarkt pakken en bijgevolg het overgrote merendeel van onze B2B-klanten ook e-mobiliteit aanbieden. Ik ben heel trots om op deze manier te mogen meewerken aan de duurzamere mobiliteit van morgen”, besluit Geert De Mil.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.