Privacyverklaring

“Samen de extra mijl zetten”

3 oktober 2022
Tekst
Gastauteur

Het zijn uitdagende tijden voor bedrijven. De nasleep van de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne verstoren wereldwijd de markten. Exploderende grondstoffenprijzen en stijgende loonkosten vreten aan de marges. Wie niet of te laat de kosten doorrekent in de verkoopprijs, komt vroeg of laat in de problemen. Net om die reden trok de Antwerpse projectontwikkelaar Vooruitzicht een finance manager met een pak ervaring in controlling aan. “Ik moet vooral de kosten bewaken”, zegt Vince Mertens die in mei van dit jaar aan boord kwam. “Daarnaast is er iemand bijgekomen op de aankoopafdeling zodat ook hier meer aandacht aan besteed wordt.”

In het voorjaar ben je finance manager geworden bij Vooruitzicht. Waarom heb je voor dit bedrijf gekozen?
“Mijn keuze voor Vooruitzicht was gebaseerd op een mix van drie verschillende factoren. De inhoud van de job zat in het verlengde van mijn ervaring en knowhow die ik de voorbije jaren had opgebouwd. Daarnaast vond ik in de job voldoende uitdagingen voor de toekomst. Ik ben iemand die altijd wil bijleren. Een laatste reden was de match met de bedrijfscultuur. In het verleden heb ik daaraan soms te weinig aandacht besteed. Maar ik vind het belangrijk omdat je tenslotte toch het gros van je actieve tijd doorbrengt op de werkvloer. Bij Vooruitzicht zat dat meteen goed. Er zijn hier geen taboes. Het is toegelaten om zaken in vraag te stellen en dat is een noodzakelijke voorwaarde om iets te doen bewegen.”

Speelde de indrukwekkende historiek van het bedrijf een rol in die keuze?
“Voor een stuk wel. Bovendien heeft een vriend van de familie heel zijn carrière voor Vooruitzicht gewerkt en zo wist ik wel dat het om een degelijk bedrijf gaat. De financiële cijfers bevestigden dat alleen maar.”

Wat is bijzonder aan je nieuwe job?
“De grootste aanpassing voor mij was de totaal nieuwe sector. In het begin van mijn carrière heb ik bijna acht jaar voor Joos Consulting gewerkt en daar heb ik projecten gedaan bij heel wat verschillende bedrijven uit uiteenlopende sectoren. De bouwsector is heel specifiek met een eigen regelgeving en een eigen manier van werken.”

Een ander belangrijk deel van je carrière speelde zich af bij Continental Foods dat in 2019 in handen kwam van GB Foods. Wat heb je daar geleerd?
“In die periode heb ik veel expertise opgedaan op het vlak van controlling. Het was een voorrecht om daar samen te werken met twee ervaren personen die me de kneepjes van het vak geleerd hebben. Een bedrijf dat in handen is van private equity is de perfecte leerschool op dat vlak. Dat Continental Foods op dat moment in overnamemodus zat, maakte de job alleen maar interessanter. Daarna was ik nog een kortere periode aan de slag bij Dematic als business controller customer service waar ik vooral bezig was met budgettering, variantie-analyse, kostprijsbewaking en maandelijkse forecasting.”

Welke zijn je prioriteiten bij Vooruitzicht?
“De budgetcontrole zit verspreid over verschillende afdelingen. Het is de bedoeling dat de financiële afdeling de rapportering bijstelt en mee het budget gaat bewaken. De voorbije jaren heeft Vooruitzicht fors geïnvesteerd in de verdere professionalisering van de verschillende departementen. Ook op de financiële afdeling willen we graag aansluiting behouden met de veranderende toekomst. Tot voor kort werd de boekhouding nog te veel aanzien als een noodzakelijk kwaad. Nu willen we hiervan een efficiënte tool maken die het management helpt om dit bedrijf beter aan te sturen. Ten slotte wil ik het financiële team begeleiden en coachen zodat we samen die extra mijl kunnen zetten.”

Een controller heeft binnen de bedrijfsmuren vaak de reputatie – terecht of onterecht - van een boeman te zijn …
“Ik doe gewoon mijn job. Ik ben nieuwsgierig en ik wil weten hoe de processen werken. Daarvoor heb ik informatie en hulp van anderen nodig. Kijk, recent stelde ik een opvallend meerverbruik van een bepaalde soort olie vast. Door die fors gestegen aankoopprijzen ben ik op onderzoek gegaan, maar daar bleek een valabele uitleg voor te zijn. Het wordt pas problematisch indien de medewerkers schrik zouden hebben van mij en zaken zouden verzwijgen. Ik ben dus allesbehalve een boeman, hoor (lacht). Integendeel, ik krijg vaak het gevoel dat ik net de connectie tussen de verschillende departementen vorm. Dat maakt de job ook extra boeiend want je moet de communicatie soms wat aanpassen naargelang je gesprekspartner. Een werfleider is nu eenmaal een ander type mens dan een accountant.”

Heeft je overstap iets veranderd aan de work-lifebalans? Kun je deze job gemakkelijk combineren met je privéleven? Hoe ziet je vrijetijdsbesteding eruit?
“Al bij al was de impact van de overstap op mijn work-lifebalans minimaal. Die is nu veel meer in evenwicht. Al heb ik natuurlijk geen 9-to-5-job. Ik vind het wel belangrijk om in het weekend zoveel mogelijk te deconnecteren van het werk. In mijn vrije tijd maak ik graag wat tijd voor mijn gezin en probeer ik zelf aan sport te doen. Ervaring leert dat een goede conditie helpt om een langere periode van mentale druk te overbruggen. Daarnaast ben ik een fervent voetbalsupporter. Je vindt me meestal bij Koninklijke Rupel Boom en ik probeer ook regelmatig een Europese match van Club Brugge mee te pikken. Al is het wel niet zo evident om tickets te pakken te krijgen. Dat dat nieuwe stadion er maar snel komt.” (lacht)

Meer in het topic: