Privacyverklaring

Werkgeversmerk ondersteunen met data wint nog aan belang

18 juli 2023
Tekst
Jo Cobbaut

Voor bijna vier op de vijf werkgevers in de club van aantrekkelijkste werkgevers ter wereld is hun werkgeversmerk topprioriteit. Dat aandeel steeg nog met elf procent tegen 2022.

Dat staat in ‘Employer Branding - Now 2023’, een bevraging bij 1.718 beslissers inzake talent in 75 landen door consultant Universum.

Data

88 procent van de bedrijven die tot 's werelds aantrekkelijkste werkgevers behoren, zegt dat ze vaak of altijd gegevens gebruiken om beslissingen te nemen, waarbij steeds vaker dashboards worden gebruikt om

  • het wervingsproces,
  • de naamsbekendheid,
  • de conversie van kandidaten en
  • de betrokkenheid en retentie van werknemers bij te houden.

“We verwachten ook dat deze datagestuurde werkgeversmerken tot de eersten zullen behoren die generatieve AI-toepassingen zullen gebruiken. Daarbij zullen nieuwe technologieën gebruikt worden voor workflowautomatisering, het zoeken naar kandidaten, werknemersbetrokkenheid en nog veel meer”, aldus de auteurs van het onderzoek.

”In de afgelopen vijf jaar hebben we een aanzienlijke verschuiving gezien in het gebruik van gegevens door bedrijven als leidraad voor besluitvorming bij werving en talentbeheer. In 2023 zegt 40 procent van de bedrijven dat ze 'altijd' datagestuurde beslissingen nemen - meer dan een verdubbeling in vier jaar tijd. Dit jaar zegt 48 procent dat ze "vaak" beslissingen nemen op basis van data”, zo stellen Yusuf Azoz (ceo van Universum) en Tina Smetana (directeur EMEA).

Bron: Christophe Lo Giudice, Htag

Meer in het topic: