Privacyverklaring

Wijzigingen in Belgisch consumptiegedrag sinds corona

21 april 2020
Tekst
Peter Ooms

De digitale bank N26 merkt sinds het begin van de coronacrisis enkele veranderingen op in het consumptiegedrag van haar klanten.

  • Consumenten geven momenteel minder uit (-43%) maar doen duurdere aankopen (gemiddeld 22% meer) per transactie
  • Online retailers zoals Amazon, maaltijdbezorgdiensten zoals Uber Eats en Takeaway.com maar ook diensten zoals Netflix, Spotify en Apple zijn het meest succesvol in deze periode
  • Uitgaven in de sectoren toerisme, openbaar vervoer en mobiliteit zijn erg sterk gedaald
  • Er is en sterke toename van online transacties. Dat gebeurt vooral onder de bevolking van 45-54 jaar (+ 83%), tussen 54-65 jaar (+ 52%) en 65-plussers (+ 79%)

Werkloze geldautomaten

N26 ziet ook een daling van 57% opmerken in het aantal opnames aan geldautomaten. Een verklaring hiervoor is dat de consument liever niet in contact komt met geld. Het gaat van hand tot hand en kan zo drager zijn van het virus. De aanbevelingen van de WHO moedigen kaartbetalingen overigens aan, wat de Belgen nauwlettend lijken op te volgen.

Volgens Jérémie Rosselli, General Manager bij N26 voor België, Frankrijk en Luxemburg, zou deze trend zich op termijn kunnen verderzetten. "We kunnen verwachten dat deze trend zich na de huidige periode zal voortzetten, aangezien steeds meer klanten van alle leeftijden zien hoe gemakkelijk, handig en veilig contactloze betalingen kunnen zijn. "

Een piek in e-commerce

Parallel met de daling van het aantal opnames bij geldautomaten, is het aandeel van e-commerce met 8% gestegen ten opzichte van het aandeel vóór de lockdown. Deze transacties vertegenwoordigen nu 31% van de totale consumentenbestedingen. Consumenten passen nu hun consumptiegedrag aan naar de maatregelen en wenden ze zich meer tot online aankopen.

“Het aantal betalingen is gedaald, een natuurlijk gevolg van het feit dat mensen niet meer naar winkels, bars en restaurants mogen gaan. Toch stijgt het bedrag per transactie met gemiddeld 22%.”, legt Jérémie Rosselli uit. "Een verklaring hiervoor kan zijn dat mensen momenteel minder frequent aankopen doen buitenshuis, maar dit deels compenseren door telkens voor grotere bedragen aankopen te doen zoals bijvoorbeeld voor boodschappen.”

Meer in het topic: