De digitale bank N26 merkt sinds het begin van de coronacrisis enkele veranderingen op in het consumptiegedrag van haar klanten.
N26 ziet ook een daling van 57% opmerken in het aantal opnames aan geldautomaten. Een verklaring hiervoor is dat de consument liever niet in contact komt met geld. Het gaat van hand tot hand en kan zo drager zijn van het virus. De aanbevelingen van de WHO moedigen kaartbetalingen overigens aan, wat de Belgen nauwlettend lijken op te volgen.
Volgens Jérémie Rosselli, General Manager bij N26 voor België, Frankrijk en Luxemburg, zou deze trend zich op termijn kunnen verderzetten. "We kunnen verwachten dat deze trend zich na de huidige periode zal voortzetten, aangezien steeds meer klanten van alle leeftijden zien hoe gemakkelijk, handig en veilig contactloze betalingen kunnen zijn. "
Parallel met de daling van het aantal opnames bij geldautomaten, is het aandeel van e-commerce met 8% gestegen ten opzichte van het aandeel vóór de lockdown. Deze transacties vertegenwoordigen nu 31% van de totale consumentenbestedingen. Consumenten passen nu hun consumptiegedrag aan naar de maatregelen en wenden ze zich meer tot online aankopen.
“Het aantal betalingen is gedaald, een natuurlijk gevolg van het feit dat mensen niet meer naar winkels, bars en restaurants mogen gaan. Toch stijgt het bedrag per transactie met gemiddeld 22%.”, legt Jérémie Rosselli uit. "Een verklaring hiervoor kan zijn dat mensen momenteel minder frequent aankopen doen buitenshuis, maar dit deels compenseren door telkens voor grotere bedragen aankopen te doen zoals bijvoorbeeld voor boodschappen.”
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.