Privacyverklaring

Banking as a Service (BaaS): “Traditioneel bankieren wordt overbodig”

9 december 2022
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Wojciech Sobieraj, ceo van Vodeno

Uit een recente bevraging bij zakelijke besluitvormers blijkt dat 34 procent van de respondenten al producten en diensten geïmplementeerd heeft in het kader van Banking as a service (BaaS). Nog eens 41 procent overweegt om in het nieuwe jaar BaaS te gebruiken.

Welke BaaS-producten zijn de respondenten van plan te implementeren? Uit die vraag in de enquête blijkt dat vreemde valuta en klantenkaarten (50 procent), Buy Now Pay Later (47 procent) en kmo-kredietverlening (46 procent) het populairst zijn.

Onderzoek in VK, België en Nederland

Dit zijn resultaten van een nieuw onderzoek van de Europese Banking as a Service-provider Vodeno/Aion Bank bij meer dan duizend zakelijke besluitvormers in verschillende sectoren uit het Verenigd Koninkrijk, België en Nederland.

Vodeno is de leverancier van de banktechnologie in de cloud. Aion Bank, de bank uit de groep, maakt gebruik van die technologie en beschikt over een Belgische banklicentie. Dit samengaan van technologie én banklicentie is essentieel in hun bedrijfsmodel.

Van de respondenten die BaaS nog niet hebben geïmplementeerd, zegt 28 procent niet genoeg te weten over BaaS, terwijl 27 procent onvoldoende inzicht heeft in de beschikbare producten. 29 procent noemt compliance- en beveiligingsproblemen de belangrijkste belemmering voor invoering.

Enkele conclusies uit de Belgische cijfers:

  • 60 procent zegt dat BaaS-aanbieders die naast technische oplossingen ook een licentie aanbieden, de BaaS-markt de komende jaren zullen vormgeven;
  • 63 procent verwacht dat de grenzen tussen financieel geïntegreerde e-commerceplatformen en traditionele banken vervagen;
  • bijna de helft (47 procent) denkt dat BaaS het traditionele bankieren overbodig zal maken;
  • Bijna een kwart (21 procent) wil dat BaaS-aanbieders een beter inzicht geven in hun klanttraject.

Markt van honderd miljard euro

De totale markt van BaaS-aanbieders in de Europese Economische Ruimte en het Verenigd Koninkrijk zal volgens managementadviesbureau McKinsey de komende vijf tot tien jaar meer dan honderd miljard euro bedragen.

Innovatie inzake de check-outervaring is het belangrijkste gewenste resultaat voor veel BaaS-gebruikers. Uit eerder onderzoek van Vodeno bleek dat nieuwe inkomstenstromen (41 procent), een grotere winkelmand voor de klant (40 procent) en een grotere klantenbinding (40 procent) de belangrijkste motivatoren waren voor bedrijven die geïntegreerde financiële producten implementeerden.

Wojciech Sobieraj, ceo van Vodeno: “Embedded finance blijft groeien in verschillende sectoren. De voordelen zijn duidelijk: meer toegang tot betere bankproducten, die rechtstreeks worden aangeboden door merken die consumenten dagelijks gebruiken. Uit ons onderzoek blijkt dat niet alle aanbieders van Banking as a Service gelijkaardig zijn. API-gebaseerde technologie is inmiddels gemeengoed en gebruikers van BaaS willen de zekerheid dat de aangeboden producten volledig veilig en compliant zijn.”

“Platformbankieren - waarbij financiële producten ingebed zijn in de customer journeys van dagelijks gebruikte merken - is de toekomst. We weten dat bedrijven die BaaS willen implementeren ook zorgeloze oplossingen wensen, met de technologie, de noodzakelijke licentie en de regelgevende controles in één gecombineerd aanbod. Wij bieden daarom een uitgebreide reeks BaaS-producten, naast toegang tot een volledige ECB-licentie en de compliance-expertise die hoort bij een Europese bank”, zegt hij nog.

Veertig concrete projecten

Kim Van Esbroeck, country manager Aion Bank

“We hebben op een jaar tijd veertig projecten opgestart voor klanten waarvoor we bankdiensten uitrollen”, zegt Kim Van Esbroeck, country manager van Aion België. “Een voorbeeld is het Duitse Metro, dat een nieuw type getrouwheidskaart uitgeeft dat klanten de mogelijkheid biedt op krediet te kopen en hun terugbetaling in de tijd te spreiden. Daarnaast werken we voor Revolut, een neobank die activiteiten in Polen lanceert, maar daar geen banklicentie heeft en dus niet rechtstreeks toegang krijgt tot de lokale betaalsystemen. Daarvoor gebruiken ze nu onze architectuur en banklicentie. Het bedrijf kan wel zijn eigen merk naar voor schuiven. Dat zien we meer: nieuwe en gevestigde banken willen of kunnen niet zelf investeren in een nieuwe markt of regio en maken gebruik van onze technologie om snel een hele portefeuille van bankdiensten aan te bieden.”

Ambitieuze plannen

“We willen volgend jaar opnieuw veertig nieuwe projecten opstarten”, vervolgt Kim Van Esbroeck. “Met het oog daarop werven we geleidelijk nieuwe medewerkers aan, zodat we over vijf jaar in omvang verdubbelen en duizend personen tewerkstellen. Ook de omzet moet snel stijgen. We mikken steeds meer op het aanbieden van oplossingen met een stuk krediet erin verwerkt. Die service moet eind volgend jaar zo’n 40 procent van onze activiteiten uitmaken. Nu zijn betalingsfaciliteiten nog de belangrijkste poot in het aanbod (50 procent), naast betaalkaarten (25 procent). We hebben nu al een groot contract met de Poolse e-commercespeler Allegro, waarvoor we aan het eind van elke dag alle uitstaande facturen opkopen. We nemen die op in onze boeken en dragen ook het risico.”

De kredietfaciliteit is een bijkomende troef voor Aion, naast de banktechnologie in de cloud en de Belgische banklicentie, die via het Europese paspoort in de hele EU geldig is. Dankzij de bestaande aandeelhouder Warburg Pictus en het nieuw toegetreden Natwest uit het VK beschikt Aion over zeer kapitaalkrachtige partners, die de bank snel willen laten groeien. “We gaan ervan uit dat het aanbieden van de hele reeks bankdiensten gecombineerd met krediet daarvoor kan zorgen”, zegt Kim Van Esbroeck.

België geen voorloper

Aion merkt dat de grote retailmerken en de e-commercespelers in de verschillende niches de drijvende kracht zijn in de evolutie naar Banking as a Service. Daarnaast maken jonge fintechbedrijven gebruik van de nieuwe diensten. “Het zijn vaak spelers die al een grote community hebben en nu een bijkomende set diensten willen aanbieden. Hun investering in het platform is vaak al gebeurd en ze zijn op zoek naar bijkomende diensten die de klanten nog meer aan hen binden. Dat gebeurt typisch met betaalmogelijkheden zoals virtuele kaarten verbonden aan de bekende betaalsystemen, maar ook met Apple en Google Pay. België is zeker geen voorloper op dit vlak. We zien het eerder in Duitsland, Polen en het Verenigd Koninkrijk, de snelste gebruikers van BaaS-diensten.”