Privacyverklaring

‘Business as unusual’: CFO’s moeten meer dan ooit het middelpunt van verandering zijn

31 augustus 2020
Tekst
Partner Content

Business as unusual: een serie blogs over de digitalisering van het Finance vak in snel veranderende tijden, aangeboden door Oracle.

Elke beslissing van een organisatie, hoe groot of klein ook, moet afgeleid zijn van de centrale doelstelling. En een CFO die een korte termijn beslissing neemt, moet ook nadenken over de impact van die beslissing op de lange termijn - voor zowel het bedrijf als de klant.

CFO's moeten hun teams in staat stellen om zo dicht mogelijk bij de klant te staan, zodat ze een betrouwbare partner zijn die klanten vertrouwen en ondersteuning in tijden van onzekerheid biedt. 89% van de CFO's zegt momenteel dat de mate van onzekerheid groot is, maar liefst tweeëneenhalve keer zo groot als eind 2019. Meer dan ooit willen klanten en andere stakeholders deze onzekerheid neutraliseren door succes te creëren. En dat lukt alleen als de centrale doelstelling voorop staat.

Klantsucces

Wanneer de prioriteiten van klanten wijzigen, is dit een sterk signaal om de operationele kant hierop aan te passen. Het afstemmen van de Finance-activiteiten met de behoeften van de klant helpt de CFO om opnieuw te evalueren hoe efficiënt het bedrijf is. Hoewel de eerste bezuinigingen al zijn doorgevoerd, moeten CFO's eventuele inefficiënties en de gevolgen daarvan op de prestaties aanpakken, voordat er verdere kostenbesparingen worden doorgevoerd.

Twee van de grootste bronnen van inefficiëntie zijn gedateerde systemen en langdurige processen. Van hun impact op de supply chain, die in deze reeks eerder aan bod kwam, tot IT-operations en de financiële functie zelf. Organisatie brede inefficiënties kunnen geïdentificeerd worden door data uit het hele bedrijf te centraliseren, waarna de CFO actie onderneemt om de situatie te verbeteren.

Stel dat je erachter komt dat je team meer tijd besteedt aan het najagen van betalingen van leveranciers dan aan klanten. Dit is geen goed voor de business. Dan kun je overwegen een deel van het handmatige werk te automatiseren, zodat je team tijd kan vrijmaken om klantrelaties meer aandacht te geven. Je bespaart dan tijd, voorkomt fouten en verhoogt de kans op betere resultaten. Vervolgens kun jij je richten op het verhogen van de efficiency, het verbeteren van prestaties en het bereiken van de organisatiedoelstellingen. En het belangrijkste is dat dit alles bijdraagt aan het succes van de klant.

Verandermanagement

Zodra de CFO en het Finance-team een hechtere band met de klant hebben, kan ook de rest van de organisatie hiermee aan de slag. Dit kan bijvoorbeeld opgepakt worden in samenwerking met de met de CIO en het R&D-team, om ervoor te zorgen dat toekomstige innovaties aansluiten bij de strategie van de klant en het doel van het bedrijf. Of het kan betekenen dat er nauwer met HR wordt samengewerkt om ervoor te zorgen dat de inrichting van jullie organisatie aansluit aan de veranderende eisen van de klant. Iets dat we in deze reeks ook al bespraken.

Goede samenwerking resulteert in veerkracht. Veerkracht is een belangrijke eigenschap die klanten zoeken in een partner. De CFO moet ernaar streven om data en inzichten van medewerkers uit het hele bedrijf te combineren met het klantenbestand en zo een goed beeld krijgen van wat werkt en wat niet. Dit geeft inzicht in hoe de klant nu en in de toekomst succesvol kan zijn en het is de sleutel tot een veerkrachtig bedrijf.

Efficiency en veerkracht zullen CFO's helpen om veranderingen te omarmen en tegelijkertijd de focus op de toekomst te behouden. Wanneer je team hier succesvol in is, bewijs je je klanten dat jullie de partner zijn die hen door deze crisis leidt.

Meer weten over de centrale rol van Finance in tijden van onzekerheid en de connectie met de overige C-suite, zoals de CHRO en CXO? Volg de blog van Oracle. Daar lees je bijvoorbeeld dat HR-leiderschap nog nooit zo belangrijk was als nu. Wil je meer weten over welke cruciale veranderingen de CFO te wachten staat, lees dan de eerste post uit deze serie terug: ‘Business as unusual’: vier cruciale veranderingen voor de CFO.

Tekst: Franky Geldhof, Country Applications Leader Oracle BeLux

Meer in het topic: