Privacyverklaring

Kweker van wagyu-runderen haalt 350.000 euro op via Winwinner

5 november 2020
Tekst
Peter Ooms

Hof van Ossel, kweker van wagyu-runderen in Merchtem, haalde zonet 350.000 euro aan leningen op. Zaakvoerder Filip Meysmans deed dit via een campagne op het investeringsplatform WinWinner.

Hof van Ossel kon rekenen op een honderdtal investeerders via de WinWinner-campagne. Naast hun financiële bijdrage in de vorm van een lening wil Filip Meysmans hen ook betrekken bij de onderneming: “Voor de investeerders wordt een investors’ community opgericht die als denktank voor Hof van Ossel kan fungeren. Hopelijk kunnen we, zodra de coronamaatregelen dat toelaten, een event voor onze investeerders organiseren zodat zij de naam van Hof van Ossel verder bekend kunnen maken.”

Met het opgehaalde bedrag kan Hof van Ossel zijn kudde uitbreiden, een mestvaalt bouwen en door de markt verder te ontwikkelen verder uitgroeien tot een bekende naam in de sector.

Van embryo tot steak

Toen Filip Meysmans in 2007 het landbouwbedrijf van zijn familie op de 250 jaar oude vierkantshoeve Hof van Ossel overnam, zocht hij een manier om niet het zoveelste landbouwbedrijf te zijn. Daarom besliste hij om wagyu-runderen te kweken. Deze van oorsprong Japanse runderen staan bekend om hun smaakvol vlees.

Filip Meysmans: “Met ons luxevlees spelen we in op de trend waarbij mensen minder vlees eten. Maar áls ze vlees eten, mag het wel kwaliteitsvol en dus ook wat duurder zijn. Daarnaast is er tegenwoordig vraag naar producten uit alle hoeken van de wereld, maar dan wel liefst aangepast aan de eigen smaken en lokaal geproduceerd om de keten zo kort mogelijk te houden. Met onze producten beantwoorden we aan die vraag naar ‘glocal food’ met een uniek verhaal.”

Ideaal moment om te schalen

De laatste jaren steeg het klantenbestand en dus ook de omzet van Hof van Ossel aanzienlijk. Momenteel zijn er zo’n 60 slagers en een 10-tal restaurants waaraan Hof Van Ossel zijn luxevlees levert. De eerste klanten in Nederland en binnenkort ook in Luxemburg zijn al een feit.

Het product is intussen beter bekend en de markt is er klaar voor. Voor Hof van Ossel is dit het ideale moment om op te schalen. Het bedrijf besloot daarom een financieringscampagne te lanceren via WinWinner, een crowdlendingplatform waarop bedrijven leningen kunnen ophalen bij het publiek. De campagne bleek een schot in de roos: in totaal haalde Hof van Ossel maar liefst 350.000 euro op. “Een recordbedrag voor een campagne op ons platform,” aldus Kasper Vancoppenolle van WinWinner.