Privacyverklaring

Roland Nulens aan het hoofd van TI Group Automotive Systems Belgium

23 februari 2021
Tekst
Peter Ooms

Na jaren in financiële functies te hebben gewerkt in verschillende vestigingen en afdelingen, is Roland Nulens nu aangesteld als general manager van de site in Beringen en voorzitter van de Raad van Bestuur van de Belgische vennootschap TI Group Automotive Systems (Belgium).

TI Fluid Systems is een internationale toeleverancier van auto-onderdelen gespecialiseerd in brandstoftanks en leidingen voor remmen en brandstoffen. Het bedrijf heeft drie fabrieken in België: Beringen (leidingen), Lokeren (tanks) en Luik (steel strip). In die laatste stad maakt het zelf het bandstaal dat als grondstof dient om stalen buizen te trekken die dienen voor de leidingsystemen van bepaalde types voertuigen. De groep heeft buizenfabrieken in Frankrijk, Duitsland en Italië. “Daaruit mag blijken dat we een zeer geïntegreerd bedrijf zijn. Hetzelfde doen we trouwens voor onze producten uit kunststof.”

Loopbaan binnen het bedrijf

Roland Nulens is al sinds 1995 aan de slag in het bedrijf. Toen begon hij als controller in de Luikse fabriek en heeft het er later tot financieel directeur geschopt. In de jaren daarna kwamen daar bijkomende taken bij. Zo heeft hij tot 2020 lang het financieel shared service center voor de Belgische fabrieken geleid. “Toen de vorige ceo met pensioen ging heeft men mij gevraagd om zijn functie over te nemen. Dat heeft enerzijds te maken met een strak financieel beheer van een landenvestiging in een internationale beursgenoteerde groep. Men wil er een goed zicht op de winst- en verliesrekening, de balans en de voorraden. Zeker in deze tijden. Cash is king blijft de boodschap. Anderzijds de jarenlange ervaring in ons productiebedrijf waarop ik kan steunen op een ervaren en sterk managementteam” zegt Roland Nulens.

Opdracht

Zijn opdracht is tweeledig. “Ten eerste het beheer van de dagelijkse operaties in een periode met belangrijke uitdagingen voor de hele automobielsector. Vorig jaar was heel erg moeilijk, al hebben het derde en vierde kwartaal nog een stuk van de achterstand goedgemaakt. In 2021 kwam de microchipcrisis die de assemblagefabrieken van de klanten liet stilvallen, maar ook een effect had op de productie van onderdelen bij onze leveranciers.”

De tweede uitdaging is van een andere orde. Het grootste deel van de producten die TI Fluid Systems maakt hebben te maken met de vloeibare brandstof. Door de elektrificatie van de voertuigen zal dat deel van het gamma snel onder druk komen te staan. “We moeten ons hierop voorbereiden door nieuwe producten te produceren die nodig zijn voor de hybride en elektrische voertuigen en door nieuwe productieprocessen. Binnen de groep is men hier al enkele jaren mee bezig.”

Concurrentie

Dat alles moet Roland Nulens nu beheren in een context van zeer grote concurrentie van andere bedrijven maar ook van fabrieken uit de eigen groep. “Wanneer de productie van die nieuwe klantenprojecten beslist wordt, staan de Belgische fabrieken in concurrentie met onder andere sites in Oost-Europa, Turkije en Marokko. De loonkost is daar een stuk lager. Maar anderzijds vindt men ook daar steeds moeilijker de juiste profielen. We hebben intussen veel expertise opgebouwd in machinebouw, automatisering en robotisering om projecten en de investeringen te laten renderen in België. Die troef zullen we ook in de toekomst blijven uitspelen. Het orderboek is nog goed gevuld tot 2026, maar nu bereiden we de productie voor op de jaren daarna.”

Meer in het topic: TI Fluids