Onlinestreamingplatform Streamz bestaat vier jaar en koos van bij de start voor loontransparantie. Intussen telt het bedrijf, met aandeelhouders Telenet en DPG Media, 41 vaste medewerkers. Financieel en hr-directeur Koen Ceuppens: “Je hebt een sterk leiderschap nodig om het loonbeleid uit te dragen.”
Het Streamz-verhaal startte met medewerkers van Telenet en DPG Media. Zij werden op een andere manier verloond. Daarom koos het jonge bedrijf voor tabula rasa, met vijf nieuwe loonschalen. “Elke medewerker kent de eigen loonschaal en weet hoe die gepositioneerd is in de loonvork tussen 80 en 120 procent van de norm”, schetst Koen Ceuppens. “Je kent je doelstellingen en de parameters voor je progressiemogelijkheden.” Streamz is transparant over de opbouw van het salaris, de gehanteerde loonbenchmarks, de loonschalen en de individuele comparatio.
Koen Ceuppens: “Meer transparantie triggert ook meer vragen bij de medewerkers. Ondanks onze antwoorden, zijn hun behoeften niet altijd ingevuld. Het vraagt van medewerkers dat ze zichzelf objectief beoordelen, bijvoorbeeld over hun beslissingsbevoegdheid. Daar bestaan verschillende percepties over. Het is niet de bedoeling dat medewerkers louter de vakjes van de parameters afvinken om een loonsverhoging te claimen.
Een tweede aandachtspunt is het vereiste leiderschap. Hoe transparanter, hoe sterker het managementteam dient te zijn om het loonbeleid mee uit te dragen en er goed over te communiceren. We proberen gesprekken met medewerkers over het loon te kanaliseren naar één moment per jaar. In de toekomst verwacht ik dat dit moeilijker wordt. Wanneer loontransparantie over een jaar een wijdverspreid fenomeen is, zal het aantal gesprekken over verloning verder toenemen. Medewerkers hebben het recht om vragen te stellen over de loonvorming.”
Koen Ceuppens: “In het budget van 2025 hebben we een reserve ingecalculeerd om te anticiperen op loononderhandelingen. Op basis van de zakelijke financiële prognoses bepalen we het budget voor salarisstijgingen. Als gevolg van de loontransparantiewetgeving vergroot de kans dat we meerdere keren per jaar gesprekken hebben over verloning. Medewerkers mogen daarvoor zelf het initiatief nemen. Alle budgetten bij de start van een jaar toekennen, kan een risico inhouden. We calculeren de nieuwe realiteit in en houden een stuk van het budget achter de hand. Enkel zo zijn we zeker dat het totale budget binnen de lijnen blijft. Dat is cruciaal voor een bedrijf als Streamz, dat op korte termijn wil evolueren naar een winstgevend model.
Een tweede gevolg voor het budget is de extra kost voor rekrutering en opleiding wanneer er meer medewerkers het bedrijf zouden verlaten als gevolg van loontransparantie. De loonkost beslaat op dit moment elf procent van de totale kosten. Producties en internationale aankopen vormen de grootste kost, gevolgd door communicatie en marketing.”
Koen Ceuppens: “Ik verwacht een heel lichte toename van het personeelsverloop. Verloning is een van de triggers die een vertrek faciliteren, maar ook factoren zoals welzijn, opleiding en ontwikkeling bepalen of iemand trouw blijft. We zorgen uiteraard voor volledige compliance met de Europese richtlijn, maar willen niet ambitieuzer zijn dan de wettelijke voorschriften. Medewerkers appreciëren de huidige mate van loontransparantie. Het versterkt onze positie in de rekrutering en onze ambitie om de toonaangevende Vlaamse streamingdienst te worden.”
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.