Privacyverklaring

Veerle De Wit, CFO Dimension Data

13 februari 2019
Tekst
Peter Ooms

Eerst het proces optimaliseren en daarna pas automatiseren

" Als CFO zou ik bijvoorbeeld nu al kunnen investeren in het verder automatiseren van de verwerking van onze uitgaande facturen. Maar net door het overleg over de afdelingsgrenzen heen, weten we dat we moeilijkheden hebben om de bedragen van bepaalde facturen daadwerkelijk te innen. Door de discussie open te trekken en ook rekening te houden met wat de verkopers en collega’s van de serviceafdeling te zeggen hebben, kunnen we het hele proces ook echt verbeteren. In dat geval zie je duidelijk dat de problemen bij het innen van de facturen niet meer zijn dan een signaal van slechte afspraken bij het begin van de samenwerking met die klant. Het komt er dan op aan om bijvoorbeeld al bij het opstellen van een contract alle details goed af te spreken. Op die manier verloopt het project gestroomlijnd en krijgt de klant ook wat hij heeft besteld. Als dat lukt, zal hij achteraf ook de factuur sneller betalen. Eens het proces volledig op punt staat, is het ook makkelijker om het volledig te automatiseren. Maar je moet dus wel eerst het proces in orde maken. Ik ben dus veeleer een voorstander van de operationele verbetering dan van een snelle automatisering. Het effect van de procesoptimalisatie is gewoonlijk veel groter. "

Dit is een stukje uit het groot interview met Veerle De Wit dat verschijnt in de volgende FDmagazine.

Meer in het topic: