Privacyverklaring

VERTREKPREMIE VOOR NIEUWKOMERS DIE TOCH WEER WEG WILLEN

20 april 2022
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Vandelanotte

Accountantskantoor Vandelanotte belooft nieuwe medewerkers een vertrekpremie tot 7.500 euro mochten ze na één, twee of drie maanden zelf beslissen om weer te vertrekken. Ceo Nikolas Vandelanotte (foto) heeft het over een ‘tevredenheidsgarantie’ en een beredeneerde gok.

“Onder het motto van ‘De 5.000 euro die je hier nooit verdient’, willen we toekomstige medewerkers een signaal geven: als je bij ons komt werken, hebben we alle vertrouwen dat je ook lang aan boord wil blijven,” zo zegt ceo Nikolas Vandelanotte.

Vandelanotte, een onafhankelijk accountantskantoor met een 440 medewerkers, belooft nieuwe werknemers die geen klik voelen, een vertrekpremie. Wie na één maand zou vertrekken, krijgt een premie van 2.500 euro uitbetaald. Na twee maanden komt daar nog eens 2.500 euro bij, en na drie groeit de premie aan tot 7.500 euro.

Op het einde van elke maand volgt een evaluatie. Beslist de nieuwe medewerker na de eerste drie maanden om bij Vandelanotte te blijven, dan krijgt zijn/haar team een budget van 2.500 euro om een leuk en inspirerend teamevent in elkaar te steken.

De voorwaarden zijn dat de nieuwe medewerkers van een andere werkgever moeten komen en minimum twee jaar ervaring moeten hebben.

Een berekende gok

In een grote, anonieme enquête las Nikolas Vandelanotte dat de meerderheid van zijn werknemers door ‘niets’ overtuigd kan worden om bij Vandelanotte weg te gaan. Onder het motto van ‘De 5.000 euro die je hier nooit verdient’, willen we toekomstige medewerkers een duidelijk signaal geven: als je bij ons komt werken, zijn we er vrij zeker van dat je voor geen geld ter wereld nog weg wil. Vergelijk het met een tevredenheidsgarantie op producten. ‘Niet tevreden, geld terug’: dat durf je ook alleen maar beloven als je rotsvast gelooft in de kwaliteit van je producten. Wel, wij geloven rotsvast in ons personeelsbeleid en onze bedrijfscultuur.”

Medewerkers aan boord houden

Het accountantskantoor zoekt ook voorbij de grenzen van de eigen sector, naar gedreven en getalenteerde mensen die hun carrière een andere wending willen geven. Voor die doelgroep is de drempel om een zekere, goedbetaalde job in te ruilen voor een nieuwe, onbekende wereld vaak nog groter. De tevredenheidsgarantie verlaagt die drempel. Blijkt de carrièreswitch toch geen voltreffer, dan blijven de medewerkers niet met lege handen achter.

Nikolas Vandelanotte uit. “We investeren minstens even fors in retentie als in rekrutering. Het heeft geen zin om mensen door de voordeur binnen te halen als ze meteen weer verdwijnen door de achterdeur. Die snelle vertrekkers kosten je bedrijf veel geld en ze wegen op de sfeer. We willen onze medewerkers lang aan ons binden.

Vandelanotte besteedt veel aandacht aan

  • een positieve werkomgeving,
  • flexibele uurroosters, veel opleidingsmogelijkheden en
  • persoonlijke loopbaanbegeleiding om binnen onze onderneming verder te groeien.

Illustere voorbeelden

Een primeur heeft Vandelanotte overigens niet. Misschien het bekendste geval van een vertrekpremie is dat van Zappos, de online retailer die al ruim vijftien jaar geleden zijn ‘Offer’ lanceerde. Bij Zappos was de achterliggende filosofie wellicht te vergelijken met die van Vandelanotte.

Nadat Amazon Zappos had overgenomen, lanceerde ook Jess Bezos in 2014 een ‘The Offer’. Maar de filosofie lijkt daar wel wat anders: Amazon zou medewerkers betalen die vrijwillig weg gingen na piekseizoenen. Daar lijkt het dus meer op een goedkope manier om van overtollige handen af te komen. In januari van dit eigenste jaar lijkt Amazon het programma trouwens drastisch in te perken tot afgestudeerden van een opleidingsprogramma van Amazon.

In 2015 berichtte Bloomberg nog over een gelijkaardige praktijk bij lingeriemerk ‘Adore Me’.