Privacyverklaring

“Diversiteit brengt op alle vlakken een bredere kijk mee”

18 maart 2025
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Diego Franssens

Wat willen jullie bereiken met de Multicultural Network in Finance?

“We hebben verschillende doelstellingen. In de eerste plaats mikken we op het creëren van kennis door data te verzamelen. Hiervoor werken we nauw samen met Unia, de federale instelling die werkt aan gelijkheid en inclusie. Het verzamelen van data is trouwens nodig binnen een ESG-beleid van bedrijven. Ze moeten meetbare doelstellingen formuleren en dus moeten ze zorgen dat ze cijfers hebben over die sociale thema’s. Vaak hebben ze die nu nog niet en vallen daarom terug op kwalitatieve rapporteringen.

In België is men bovendien nog erg terughoudend om hier aan te beginnen vanuit de overtuiging dat dit privé-informatie is. Men vergeet daarbij dat medewerkers altijd de mogelijkheid hebben om die kenmerken zelf openbaar te maken (self disclosure). Tegelijk zit er vaak al veel informatie in de hr-pakketten van grote bedrijven. De sectorfederatie Febelfin, en intussen ook Assuralia, heeft de intentie om hierover transparant te rapporteren en de situatie te verbeteren.

Daarnaast willen we financiële medewerkers met een multi-etnische achtergrond zichtbaar maken door deelnames aan panels, presentaties enzoverder. Ten slotte wil Multicultural Network in Finance opleidingen en informatie verschaffen aan bedrijven, ESG-managers, hr-managers en CEO’s om de thematiek onder de aandacht te brengen. Door een positieve aanpak willen we de defensieve houding van velen hierover overwinnen.

We werken nauw samen met Women in finance (WIF) dat werd opgericht met het oog op het wegwerken van de genderverschillen. Ik ben daarin ook actief, maar met Multicultural Network in Finance behouden we wel een aparte werking. Het is nu nog te belangrijk voor de deelnemers om in beperkte kring te kunnen overleggen en onze eigen ervaringen met ongelijke behandelingen of uitdagingen te kunnen delen met elkaar. Hiervoor is het essentieel dat we een veilige omgeving creëren voor mensen met een multi-etnische achtergrond. Ik denk dat we met etnische ongelijkheid hetzelfde parcours moeten doorlopen als genderongelijkheid. Het duurt even voor de geesten rijp zijn om bijvoorbeeld over quota te spreken. Ook voor de etnische inclusie zal dat nog een tijdje duren.”

Maakt aandacht voor intersectionaliteit en inclusie dan deel uit van de strategie van bedrijven?

“Jazeker, de ESRS maakt daar expliciet ruimte voor door verschillende aspecten van diversiteit te benoemen. Organisaties moeten beginnen meten. Maar het heeft ook een effect op de financiële gezondheid van de organisatie. Ik ben ervan overtuigd dat een bedrijfscultuur die gericht is op inclusiviteit een heel positief effect kan hebben op de economische resultaten van het bedrijf. En dat zowel op het vlak van kosten als van omzet. Een fenomeen als managers die zelf ontslag nemen, heeft een groot effect op het personeelsbudget. Het aanwerven van een nieuwe manager kost heel veel geld; men zegt wel 100.000 euro per FTE. Met een inclusieve bedrijfscultuur nemen minder mensen ontslag en dalen de kosten voor de organisatie.

Maar een divers personeelsbestand heeft ook commerciële voordelen die een impact hebben op de omzet. McKinsey had daar al onderzoek naar gedaan en gewezen op de verhoogde brand value van een diverse personeelspopulatie. Die diversiteit brengt op alle vlakken een bredere kijk mee. Bankmedewerkers ontwikkelen nieuwe financiële producten die passen bij het doelpubliek van de bank. Zoals gezegd is binnen de financiële sector het overwicht van de Belgische – witte – cultuur nog altijd heel groot. Een gevolg daarvan is dat er minder aandacht gaat naar de verwachtingen van consumenten met een andere culturele achtergrond. Hier liggen nog grote commerciële opportuniteiten.

Daarnaast zie je hoe bedrijven concurreren voor de aandacht van een alsmaar diversere generatie jongeren. Ik denk dat bedrijven hierover meer moeten communiceren met hun investeerders. Op die manier benadrukken ze hun focus op de leefbaarheid op de lange termijn van hun onderneming.”

Jason-Louise Graham komt op 20 maart als keynote speaker naar CFOconferenz. Het volledige gesprek rond inclusiviteit op de werkvloer lees je in het printmagazine van maart. Wil je ook een exemplaar ontvangen? Contacteer Rosanne Beeckman via rosanne.beeckman@nieuwemediagroep.be

Meer in het topic: