In een wereld waar betalen met contant geld steeds zeldzamer wordt, staan bedrijven voor de uitdaging om transacties zo snel, veilig en efficiënt mogelijk te laten verlopen. Adyen, een wereldwijd opererend fintech-bedrijf, speelt hierin een sleutelrol. Carlo Bruno is VP of Product bij Adyen en vertelt over de impact van AI, fraudebestrijding en de toekomst van betalingssystemen.
Adyen biedt een geïntegreerd betalingssysteem dat retailers en bedrijven in staat stelt wereldwijd transacties te verwerken zonder een wirwar aan lokale contracten en banken. "Met één contract, één platform en één partner kunnen bedrijven wereldwijd opereren, zonder zich zorgen te maken over verschillen in betaalmethodes”, legt Carlo uit. “Dit zorgt niet alleen voor meer efficiëntie, maar ook voor een hogere conversie doordat de frictie bij betalingen vermindert.”
Daarnaast biedt Adyen een centrale plek voor data-analyse, fraudebeheer en optimalisatie van betaalstromen. “Door data slim in te zetten, kunnen we patronen herkennen die helpen bij conversieratio's verbeteren en mislukte betalingen verminderen. Dit heeft direct invloed op de omzet van onze klanten”, voegt Carlo toe.
Een van de grootste uitdagingen in het betalingsverkeer is fraudebestrijding. Adyen verwerkt jaarlijks meer dan een biljoen euro aan transacties en dat vereist een geavanceerde infrastructuur. “Binnen 100 milliseconden kunnen wij vaststellen of een gebruiker legitiem is of een fraudeur. AI en machine learning spelen hierbij een cruciale rol”, vertelt Carlo.
“Elke retailer heeft een andere risicobereidheid, een luxeproductwinkel zal minder tolerant zijn voor mogelijke fraude dan een bedrijf dat digitale producten verkoopt. Adyen's machine learning-modellen helpen deze balans te vinden en minimaliseren zowel fraude als onterechte blokkades van eerlijke klanten. We streven naar precisie. Het identificeren van de 'bad apples' zonder de goede klanten te hinderen is de ultieme uitdaging in fraudebestrijding”, aldus Carlo.
Een ander aspect van fraude is de voortdurende evolutie. “Fraudeurs worden steeds geavanceerder en experimenteren continu met nieuwe methoden. Daarom investeren wij intern enorm in experimentatie en backtesting om onze modellen voortdurend te verbeteren”, legt Carlo uit. “Door simulaties en analyses kunnen we detecteren of een nieuw fraudepatroon zich aandient en daarop direct anticiperen.”
Om beslissingen rondom betalingen verder te optimaliseren, lanceerde Adyen ‘Uplift’. Dit AI-gedreven systeem bepaalt in realtime welke betaalmethodes worden aangeboden, welke fraudepreventiemaatregelen nodig zijn en hoe een transactie het beste wordt verwerkt. "Veel bedrijven gebruikten vroeger strikte regels, zoals transacties uit bepaalde landen standaard blokkeren. Met Uplift wordt dat proces veel slimmer, waardoor goede klanten niet onterecht worden geweigerd en bedrijven tegelijkertijd fraude verminderen.”.
Een interessant aspect van Uplift is de mogelijkheid om betaalstromen dynamisch te optimaliseren. “Uplift kan per transactie bepalen wat de meest efficiënte betaalroute is, waarbij kostenbesparing en conversieoptimalisatie centraal staan”, zegt Carlo. “Door AI-gestuurde beslissingen te maken, kunnen bedrijven niet alleen hun verliezen door fraude minimaliseren, maar ook hun operationele kosten verlagen.”
Volgens Carlo zal de manier waarop we betalen de komende jaren sterk veranderen. “Biometrische betalingen zoals Face ID en Touch ID zorgen voor een revolutie. Ze zijn veilig, snel en verminderen conversieproblemen doordat ze betrouwbaarder zijn dan bijvoorbeeld sms-verificatiecodes.”
Daarnaast ziet hij een toekomst waarin AI nog een stap verder gaat. “Denk aan een AI-assistent die je volledige reis boekt, inclusief vliegtickets, hotel en museumbezoeken, en tegelijkertijd de betalingen regelt. Dit brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, maar ook enorme kansen.”
Carlo wijst op de complexiteit die hierbij komt kijken: “Zodra AI betalingen in naam van een gebruiker gaat uitvoeren, ontstaat een heel nieuw vraagstuk rond verificatie en fraudepreventie. Hoe zorg je ervoor dat een AI-agent alleen de betalingen uitvoert die de gebruiker daadwerkelijk wil? Dit vereist een compleet nieuwe aanpak in fraudebestrijding en compliance.”
AI groeit en daarbij komt ook de vraag naar regelgeving en privacybescherming vaak terug. “Wij zijn van oorsprong een GDPR-compliant bedrijf en zien wetgeving als een kans om een betrouwbare partner te zijn voor bedrijven. Het is belangrijk om een balans te vinden tussen veiligheid, efficiëntie en consumentenbescherming”, benadrukt Carlo.
Daarbij speelt de interpretatie van data een belangrijke rol. “We hebben te maken met regelgeving die verschilt per land, wat betekent dat we niet alleen de technologie moeten aanpassen, maar ook de operationele structuren van onze klanten. We helpen hen om wet- en regelgeving niet als een hindernis te zien, maar als een kans om betrouwbaarheid en klantvertrouwen op te bouwen.”
Adyen zet zich in om klanten beter te ondersteunen bij deze veranderingen. “Onze rol gaat verder dan alleen betalingsverwerking, we helpen bedrijven om te navigeren in de complexiteit van de wetgeving en technologische vooruitgang”, zegt Carlo.
Adyen laat zien hoe technologie het betalingsverkeer blijft transformeren. Met AI als drijvende kracht wordt niet alleen fraude bestreden, maar ook de klantbeleving verbeterd. “Uiteindelijk draait het om de perfecte balans tussen conversie en veiligheid vinden”, concludeert Carlo. “En daarin hebben we met AI nog maar het topje van de ijsberg aangeraakt.”
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.