Privacyverklaring

“Duurzame bedrijven kunnen zich goedkoper financieren”

19 maart 2025
Tekst
Thomas Laureys

Bedrijven en financiële afdelingen krijgen steeds meer te maken met duurzaamheid en de bijbehorende rapportering. We gingen daarom in gesprek met Jasper Vekeman over het hoe, wat en waarom van duurzaam beleggen. “Verduurzaming hoeft geen last te zijn, het levert net kansen op.”

Als medeoprichter van de Duurzaam Beleggen Academy en coauteur van het boek ‘Duurzaam Beleggen’ is Jasper Vekeman de geknipte gids in de wereld van duurzaamheid en duurzaam beleggen. Maar wat is duurzaam beleggen nu eigenlijk? “In een notendop komt het erop neer dat duurzame beleggers, bij het nemen van financiële beslissingen, verder kijken dan enkel de financiële cijfers. Ze houden ook rekening met de impact van hun belegging op vlak van onder meer milieu en maatschappij.” Het financiële aspect blijft belangrijk, maar er wordt een laagje duurzaamheid overgegoten.

Jasper Vekeman corrigeert vervolgens enkele veelvoorkomende misverstanden. “Duurzaam beleggen biedt geen garantie op een hoger rendement; dat was een argument dat je vroeger vaak hoorde. Overigens gaat het om meer dan enkel beleggingen in duurzame energie. In principe kan je binnen elke sector duurzaam beleggen.” Bovendien bestaan er verschillende strategieën om duurzaam te beleggen. “Elke belegger en elk bedrijf kan er dus een eigen invulling aan geven.”

Proxy voor risicoprofiel

De afgelopen decennia zijn beleggers steeds meer belang gaan hechten aan duurzaamheidscriteria. Jasper Vekeman ziet daar drie verklaringen voor. “In de eerste plaats is het een extra manier om het risicoprofiel van bedrijven in kaart te brengen. Zeker pensioenfondsen die op de zeer lange termijn beleggen, hebben die evolutie getrokken.” Hij wijst daarbij op het risico van zogenaamde ‘stranded assets’. “Bedrijven hebben vaak activa in de boeken staan die, onder meer door de klimaatverandering, in de toekomst waarde kunnen verliezen of zelfs waardeloos kunnen worden.” Daarbij geeft hij het voorbeeld van oude gebouwen die niet te verduurzamen zijn. “Wat zijn die in de toekomst nog waard? Ook oude energie infrastructuur, zoals gasnetten, kunnen waarde verliezen, bijvoorbeeld bij een omschakeling naar lokale warmtenetten.”

In de tweede plaats leidde de toenemende urgentie op vlak van klimaat en biodiversiteit tot meer overheidsinitiatieven en regelgeving. “De Europese regelgeving wil duurzaamheid transparanter maken en de financiële stromen richting verduurzaming sturen.” Ten derde wijst hij op het feit dat veel beleggers hun financiële beslissingen meer in lijn willen brengen met hun persoonlijke waarden. “Ook steeds meer bedrijven werken een duurzaamheidsbeleid uit dat aansluit bij hun bedrijfswaarden.”

Zijn er nog andere voordelen voor bedrijven? “Zeker. Zo lopen bedrijven die mee zijn op vlak van duurzaamheid minder risico op reputatieschade door schandalen.” Bovendien profiteren ze van een lagere financieringskost. “Banken houden meer en meer rekening met duurzaamheidskenmerken bij hun risicoanalyses. Bedrijven die hier goed op scoren kunnen goedkoper lenen. Dit zal in de toekomst enkel toenemen.” Bovendien kan een goed duurzaamheidsbeleid een sterk marketingverhaal zijn. “Bedrijven die hier effectief inspanningen voor doen, kunnen dit als een verkoopargument uitspelen. Want onderzoek toont duidelijk aan dat consumenten steeds meer belang hechten aan duurzaamheid.”

Lasten en lusten

Wat met de kritiek op duurzaam beleggen? Volgens critici gaat het vooral om manieren om zich duurzaam voor te doen, het zogenaamde ‘greenwashing’. “Dat blijft zeker een probleem. Door een aantal grote schandalen, zoals het emissieschandaal bij Volkswagen, zijn bedrijven hier wel voorzichtiger in geworden. Ook de toenemende regelgeving helpt de ergste uitwassen tegen te gaan. Natuurlijk lost dit niet alles op, maar beleggers en regelgevers zijn steeds waakzamer.” Anderzijds zijn er meer subtiele vormen van greenwashing. “Duizenden beleggingsfondsen claimen duurzaam te zijn, maar er bestaan grote onderlinge verschillen. In een wereld van fifty shades of green, zie je vooral veel lichtgroen.”

Veel bedrijven klagen dan weer dat de duurzaamheidsrapportering te veel tijd en middelen kost en te complex is. “Bedrijven moeten proberen dit niet enkel als een last te zien, maar juist als een kans. Zie het als een strategische oefening waarbij je nagaat of je bedrijf futureproof is. Verduurzaming gaat niet meer weg, het zal enkel belangrijker worden. Bedrijven moeten klaar zijn voor een meer duurzame toekomst.”

Jasper Vekeman maakt daarbij de vergelijking met de klassieke financiële rapportering. “Vroeger bestonden er ook geen standaarden voor. Die zijn over decennia heen geëvolueerd. Nu is het vanzelfsprekend dat bedrijven op een gereguleerde, betrouwbare manier moeten rapporteren.” Hij meent dat dit bij duurzaamheidsrapporteringen ook zo zal evolueren. “Zie duurzaamheid als een proces in volle evolutie. Het zal steeds meer standaardiseren, tot het een evidentie is. Dit wordt als het ware het nieuwe normaal in de bedrijfswereld.”