Privacyverklaring
Ann Desender Ann Desender
Tekst
Melanie De Vrieze
Beeld
Jan Locus

Finance ondersteunt niet alleen, maar is vooral drijvende kracht

19 februari 2024
Stilstaan is achteruitgaan. Het ondersteunen van de business en performancemanagement blijven belangrijk.
Cfo Ann Desender van Barco doet een boekje open over haar team. Hoe verloopt de samenwerking met de andere afdelingen? Wat brengt de toekomst?

Cfo Ann Desender van Barco doet een boekje open over haar team. Hoe verloopt de samenwerking met de andere afdelingen? Wat brengt de toekomst?

Het beursgenoteerde Barco is een technologiebedrijf dat wereldwijd actief is. Het hoofdkwartier bevindt zich in Kortrijk. Barco realiseert een omzet van ruim één miljard euro. Veertig procent daarvan is voor rekening van Amerika en een gelijk deel voor Europa en het Midden-Oosten. Azië is goed voor twintig procent. Slechts drie procent van de omzet wordt in België gerealiseerd.

Barco is gespecialiseerd in visualisatie- en samenwerkingsoplossingen voor entertainment, enterprise en healthcare. Zo is wereldwijd meer dan een op de twee cinemazalen uitgerust met een projector van Barco. Het bekendste product in de enterprisemarkt is ClickShare, een gamma aan draadloze oplossingen voor vergaderzalen. Binnen healthcare worden Barco-schermen bijvoorbeeld gebruikt bij diagnoses voor mammografie en beeldverwerking.

Barco telt wereldwijd meer dan 3.300 medewerkers. Tweehonderd van hen zijn tewerkgesteld in het financeteam. “Dit omhelst de verschillende financiële functies, alsook de commerciële administratie”, zegt Ann Desender, die sinds 2016 cfo is. “Door onze beursnotering hebben we ook een consolidatieteam en investor relations. Sinds twee jaar behoort de verkoopadministratie ook tot finance, goed voor honderd medewerkers wereldwijd.”

1. Wat zijn je prioriteiten als cfo?

Ann Desender: “De meeste tijd en aandacht van mij en mijn team gaan naar het dagelijks ondersteunen van de operationele afdelingen. Dat start uiteraard met het rapporteren van de resultaten en het opvolgen van de cijfers. Het is een strak proces, dat ons maandelijks op de vijfde werkdag geconsolideerde cijfers geeft. We houden een cadans in alle rapporteringen.

Wanneer de resultaten niet volledig op plan of forecast zitten, kijken we vooruit. De verkoop in China bijvoorbeeld was lager dan de verwachtingen. Dat betekent dat je moet schakelen om de winstgevendheid te vrijwaren. Als cfo ben je meer bezig met wat minder goed loopt dan wat goed gaat. We bekijken ook de efficiëntie van de functies. De voorbije jaren zijn we blijven investeren in automatisatie. We rolden Salesforce uit en knopen daar voortdurend nieuwe automatiseringen aan. Zo kunnen we stelselmatig weg van Excel.

Daarnaast hebben we projecten die gelinkt zijn aan de nieuwe wetgeving die op ons afkomt, zoals CSRD, de rapportering over de financiële en niet-financiële aspecten van duurzaamheid. Het team heeft de overgang van een vooral financiële rapportering naar een geïntegreerde rapportering met veel engagement omarmd. Performancemanagement van het bedrijf krijgt de hoogste prioriteit, maar we combineren dat met vooruitdenken en structurele verbeteringen aanbrengen binnen de functies, onder meer door automatisatie en digitalisering.”

2. Hoe verloopt de samenwerking met de andere afdelingen?

Ann Desender: “Bij Barco is de samenwerking tussen finance en de andere afdelingen nooit een pijnpunt geweest. Wij moeten ons niet aan hen opdringen, integendeel. We werken dagelijks samen en de betrokkenheid is groot. Onze financiële teams zitten in de regio's waar de operationele afdelingen zich bevinden. Finance ondersteunt niet alleen, maar is vooral een drijvende kracht om samen mooie resultaten te behalen. We maken keuzes, maar dat gebeurt op een constructieve manier. Wanneer niet alle financiële resultaten volgens plan verlopen, helpen we sturen met inzichten en analyse van de cijfers. Uiteindelijk ga je voor hetzelfde doel.

Toen ik de verkoopadministratie erbij nam, heb ik dat ook sterk benadrukt. De salesafdeling komt soms heviger uit de hoek – uit enthousiasme om te verkopen – maar finance moet daar professioneel op reageren en zich niet laten doen.”

3. Hoe verhoog je de betrokkenheid van het financiële team?

Ann Desender: “We luisteren naar de medewerkers en werken samen aan verbeterpunten. Meer dan negentig procent van onze medewerkers beantwoordt onze jaarlijkse bevraging. We gaan ook aan de slag met de aanbevelingen. Daarnaast onderstrepen we regelmatig hoe belangrijk iedereen en elke functie is. Niet alleen de managers tonen die appreciatie, we delen dit ook tijdens de verschillende all-hands meetings. Dat maakt hen trots.

Tussen het harde werk door maken we tijd voor leuke dingen. Ook de interne mobiliteit verhoogt de betrokkenheid. Meer dan de helft van de openstaande vacatures zijn vorig jaar intern ingevuld. Dat laat medewerkers toe om door te groeien of een andere taak op te nemen. Dat geeft nieuwe energie, zonder alles ondersteboven te gooien. Al voor corona werken medewerkers hybride. Gemiddeld komen ze vier dagen per week naar kantoor, omdat het leuk is om samen met het team te zijn.”

4. Hoe zie je de financiële afdeling in de toekomst evolueren?

Ann Desender: “Stilstaan is achteruitgaan. Het ondersteunen van de business en performancemanagement blijven belangrijk. Automatisering blijft gestaag zijn impact hebben op de verschillende functies. We zullen ook globaler en diverser werken, wat het alleen maar kleurrijker en interessanter maakt.”

Het financeteam van Barco Het financeteam van Barco