Ditialisering is de trend bij accountants. Iets meer dan een derde van de accountancybedrijven in België krijgt de facturen van zijn klanten intussen digitaal. Voor de covid 19-crisis was dat nog maar een vierde. Videoconferencing en Whatsapp zijn populaire communicatiemiddelen onder accountants en hun klanten.
Dat blijkt uit een marktonderzoek bij 350 accountants naar de impact van COVID-19, uitgevoerd door Wolters Kluwer België naar aanleiding van de Week van Accountant. De COVID-19-crisis heeft de digitalisering bij de accountancybedrijven dus in een echte stroomversnelling gebracht. Maar er is ook een aandachtspunt: ruim 1 op de 3 accountants vindt dat de werkdruk mede door de gezondheidscrisis te hoog ligt.
Marktonderzoek wijst uit:
De huidige gezondheidscrisis heeft het proces van de digitalisering versneld. Uit het onderzoek van Wolters Kluwer blijkt dat voor de coronacrisis ongeveer een kwart (27%) van de ondernemers hun facturen in digitale vorm verstuurden naar hun accountants. Vandaag de dag is dat aantal gestegen tot ruim een derde (35,9%). Dat is dus een stijging van 33% in enkele maanden tijd. En op de vraag of klanten hun factuur na de gezondheidscrisis digitaal zullen indienen, antwoordden de accountants dat ze dat naar 4 op de 10 klanten zien evolueren na COVID-19. Vóór COVID-19 kregen maar 18% van de accountants de facturen van meer dan de helft van hun klanten digitaal. Nu is dat 30%.
Uit de studie blijkt ook dat accountants niet louter meer gezien worden als een ondersteunende functie van ondernemers of zelfstandigen. Ze worden gezien als een echte partner. Tijdens de gezondheidscrisis hebben ze bedrijven meer moeten adviseren, bijvoorbeeld om ze te behoeden voor financiële problemen of een faillissement.
48% van de respondenten is het eens met de stelling dat ze méér advies hebben gegeven dan voor de COVID-19-periode. Ook de helft (50%) van de respondenten geeft aan dat ze méér vragen krijgen van klanten over hun persoonlijke financiële planning omdat die door COVID-19 onder druk staat.
“Het is overduidelijk dat deze crisis voor onze sector een uitdaging was. Accountants moesten snel overschakelen op telewerk en de klanten vroegen meer advies waar ze ook snel een antwoord op wilden hebben. Met alle maatregelen en premies die de regionale en de federale overheden namen, was dat niet gemakkelijk. De accountants moesten hun klanten begeleiden in dat kluwen van overheidsmaatregelen. Dat heeft geleid tot een hogere werkdruk voor de mensen in de sector”, zegt Ronny De Goedt, Managing Director, Tax & Accounting, Wolters Kluwer.
Ook de communicatie ondervindt gevolgen van de huidige gezondheidscrisis. Meer dan 6 op de 10 (61,45%) accountants zeggen dat ze meer via video-conferencing communiceren dan voor COVID-19. En iets meer dan de helft (52%) is dat ook van plan te blijven doen eenmaal het virus bestreden is.
Om met klanten te communiceren, zijn telefoon, e-mail of een fysiek bezoek de klassieke manieren. Maar als je accountants vraagt wat daarnaast hun favoriete communicatiemiddelen zijn, dan halen videoconferencing en Whatsapp hoge scores. Respectievelijk 45% en 32% van de respondenten geeft daar de voorkeur aan boven LinkedIn, Facebook of Twitter. 27% kiest voor het klantenportaal.
“Sommige accountants geven aan dat hun fysieke contacten met klanten belangrijk blijven, maar dat die zullen beperkt worden tot vaste periodes per maand. Tijdens die fysieke afspraken willen ze meer tijd voorzien om zich beter te kunnen inwerken in de leefwereld en ambities van hun klant. Voor snelle tussenkomsten willen ze nog vaker videoconferencing gebruiken. Die videogesprekken willen sommigen ook gebruiken om ook vanuit het buitenland te werken”, zegt Ronny De Goedt, Managing Director, Tax & Accounting, Wolters Kluwer.
Veel accountants geven aan dat ze in de toekomst verder willen gaan op de ingeslagen weg naar digitalisering. Voor 47% van de respondenten is investeren in digitale tools zoals scanoplossingen, elektronisch factureren of het klantenportaal een topprioriteit. Ruim een vijfde (21%) wil de klanten verder begeleiden in het digitaliseringstraject van hun bedrijf. Andere topprioriteiten zijn het verlagen van de werkdruk, wat 4 op de 10 kantoren aangeven, en het behouden van hun huidige klantenportefeuille, wat voor iets meer dan 3 op de 10 kantoren een belangrijke doelstelling is voor de komende periode.
Beroepsvereniging ITAA (Institute for Tax Advisors & Accountants) merkte ook op hoe de digitaliseringstrend in het accountancy landschap een boost kreeg de afgelopen maanden, maar tegelijk hoorde het vanuit de sector hoe de vele steunmaatregelen en adviesvragen ook een impact hadden op de werkdruk bij de accountancykantoren. “Corona heeft onder de digitaliseringstrein in de accountancywereld een echte turbo gezet. Zo leveren 33% meer cliënten hun facturen digitaal aan in vergelijking met de situatie voor COVID-19. Accountants en belastingadviseurs hebben zich razendsnel aangepast aan de nieuwe behoeften van hun cliënten en met behulp van digitale middelen gezorgd voor operationele efficiëntie in moeilijke tijden. Het grote voordeel van deze efficiëntie door automatisering is echter net de winst voor het uniek-menselijke aspect: begrip, gespecialiseerd advies op maat en de vertrouwensrelatie met de cliënt. En laat dat nu net de essentie van ons beroep zijn!”, zegt Bart Van Coile, voorzitter ITAA (Institute for Tax Advisers & Accountants).
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.