Privacyverklaring

De auto blijft belangrijk voor de mobiliteit van de consultant

18 mei 2020
Tekst
Patrick Verhoest

Voor de consultants die JooS Consulting plaatst bij klanten, is mobiliteit erg belangrijk. Een wagen blijft cruciaal daarvoor. Alternatieven zoals openbaar vervoer kunnen gerust, maar het talent apprecieert sterk een degelijke en comfortabele auto.

De consultants moeten vlot naar hun klanten kunnen over het ganse Vlaamse land. “En daarvoor zijn we nog steeds afhankelijk van de auto,” zo stelt comp & ben-specialist Lindsey Stoels vast: “We proberen echter constant de meest ecologische en milieuvriendelijke oplossingen te zoeken. Wie met het openbaar vervoer naar een klant gaat, krijgt de kosten terugbetaald. Dat geldt ook voor de overige functies. We hebben zelfs een aantal abonnementen op De Waterbus.”

Al verandert de Coronacrisis momenteel even de situatie. Mensen werken van thuis en bellen of Skypen met de klanten. “Dat scheelt een slok op de borrel bij de verplaatsingen.”

Eenvoudige structuur

Lindsey Stoels beheert en optimaliseert er de 440 wagens tellende vloot als senior compensation & benefits specialist. Ze merkt op dat het geluk over een bedrijfswagen te beschikken vaak onderschat wordt: “Bij vorige werkgevers leerde ik wat het betekent zelf voor de kosten van een wagen te moeten instaan. Telkens ik ga tanken, voel ik me dankbaar en sta ik even stil bij het voordeel dat me te beurt valt.”

Het wagenbeleid bij JooS Consulting werd heel efficiënt gehouden: “Binnen onze bedrijvengroep hebben we een vrij eenvoudige structuur aangaande bedrijfswagens. De bedrijfswagen waar je recht op hebt, hangt samen met de cyclus – de functie zeg maar - waartoe je behoort. We configureren samen met mobiliteitsbedrijf D’Ieteren de wagens met de juiste opties en kleur, zodat we ons op een uniforme manier kunnen profileren naar de buitenwereld.

Fiscaliteit in beweging?

Vorige week meldde de krant Tijd dat een coalitie van CD&V, Open VLD en Groen een deal zou bereikt hebben over het uitdoven van het gunstregime voor auto’s op fossiele brandstoffen vanaf 2025. Daarbij zou een compromis horen om het fiscaal gunstregime voor de salariswagens alleen nog toe te kennen aan 100 procent emissievrije wagens. Concreet zou die regeling ingaan voor auto’s die vanaf 2025 ingeschreven worden. Voor auto’s die tussen 2023 en 2025 in gebruik genomen worden, zou het huidige fiscale regime van kracht blijven.

Bij Joos Consulting gaan ze daarom nog niet haastig overstag. “Het aanbod van onze bedrijfswagen evalueren we jaarlijks,” zo zegt Lindsey Stoels: “We werken daarvoor samen met een beperkt aantal leveranciers, waardoor we met hen een goed contact hebben opgebouwd doorheen te jaren.”

Elektrisch?

Lindsey Stoels bespeurt op vandaag weinig animo binnen de gemiddeld vrij jonge groep medewerkers: “We rijden nog niet met elektrische wagens. Dat heeft te maken met de kostprijs en met het gegeven dat de oplaadinfrastructuur nog niet voorhanden is. Er is eveneens de fiscale onduidelijkheid en het gebrek aan gepaste elektrische voertuigen met een aanvaardbare verhouding tussen prijs en range. Daarom bestaat de vloot van JooS Consulting vandaag hoofdzakelijk uit verbrandingsmotoren, al behoren die tot de laatste generatie en zijn ze dus zeer milieuvriendelijk. Enkel de CEO rijdt – al meer dan vijf jaar - volledig elektrisch.“

De nieuwe Golf

In de vloot van Joos Consulting vinden we dus vooral Audi en Volkswagen. Zelf ruilde Lindsey Stoels enkele jaren gelden haar Volkswagen Golf in voor een Audi A3. Ze vindt de beide wagens goed, kwaliteitsvol en stevig.

Een voor de hand liggende kandidaat voor de vloot is de nieuwe Volkswagen Golf 8. Die komt in vele motorisaties, waaronder drie energiebesparende mild hybrids en 2 plug-in hybrides. Denk dan bijvoorbeeld aan de versie Golf 8 Life 1.0TSI (110PK)

  • Verkrijgbaar vanaf: € 21.892,56 excl. BTW
  • BIV: Brussel – Wallonië: € 123,00 - Vlaanderen: € 175,1
  • Verkeersbelasting: Brussel–Wallonië: € 151,14 - Vlaanderen: € 120,31
  • Verbruik : Gecombineerd 5,3 L/100 km;
  • Uitstoot (WLTP-waarden) 121 g/km;
  • Kofferinhoud: 1237 liter.