Privacyverklaring

Deviezen via de cloud

2 juli 2020
Tekst
Peter Ooms

Luxor stopte met deviezen aan te kopen via de bank en gebruikt intussen de diensten van een gespecialiseerde fintech om snel en goedkoop aan dollars te geraken.

“Luxor is de verdeler van de jacuzzi’s van het merk American Whirlpool in de Benelux, Zwitserland en enkele streken in Frankrijk en Duitsland. Op regelmatige tijdstippen bestellen wij die toestellen in de Verenigde Staten en we moeten de bijbehorende facturen betalen in dollars. Wij schrijven dat vooraf over omdat we dan nog een bijkomende korting krijgen. Daarnaast hebben we ook enkele Engelse leveranciers zodat we ook wat ponden moeten hebben. Vroeger kocht ik die deviezen aan bij een bank. Sinds anderhalf jaar gebruik ik nu het platform van Ibanfirst. In de eerste plaats is de kost een stuk lager. Per container die hier aan komt, scheelt dat enkele honderden euro’s. Maar daarenboven gaat de betaling ook nog eens een stuk sneller en krijg ik een heel flexibele service wanneer er zich iets voordoet”, zegt Luce-Anne Lamberts, CFO van Luxor nv.

Voor kmo’s

Volgens Jeroen Hoevers, regional manager Benelux van Ibanfirst is dit een veel voorkomend verhaal. Het jonge fintechbedrijf heeft intussen een 4000-tal klanten in België, Frankrijk, Nederland en Duitsland. “Vaak gaat het om kleinere bedrijven die een beperkt aantal betalingen in vreemde valuta moeten uitvoeren. De volumes aan deviezen zijn te klein voor de banken zodat de kosten in verhouding hoog oplopen. Daar lag een opportuniteit voor een nieuwe speler met een dienstverlening in de cloud. Maar bij onze klanten zijn ook grotere groepen die hun intercompany transacties via ons platform laten verlopen. Daarnaast ondersteunen we ook de niche van de investeringsfondsen met onze dienstverlening. Ten slotte hebben we ook een partnership met Isabel zodat onze diensten ook gekoppeld zijn aan hun multibankenoplossing. Ik wil er nog aan toevoegen dat gebruikers ook onze hedgingtool inzetten om de valuta tegen een vooraf bepaalde koers te kopen. Zo schakelen ze het risico op plotse koerswendingen uit.”

Jeroen Hoevers, Ibanfirst

Gebruikers vinden het belangrijk dat het platform ook meer transparantie biedt over de kosten en het verloop van de betalingen. Luce-Anne Lamberts: “Op mijn rekening bij Ibanfirst staat geen geld. Ik doe een aanvraag voor een bepaald bedrag aan dollars en binnen enkele seconden krijg ik een offerte met een bepaalde koers. Dan kan ik nog even uitzoeken of de prijs me bevalt. Als ik de bestelling plaats, ken ik op voorhand het totale bedrag en dan zet ik het geld op die rekening. Daarna gebeurt de overschrijving automatisch naar mijn leverancier. Die kan nog dezelfde dag – of ten laatste de volgende dag – ook beschikken over zijn geld.”

Kapitaalverhoging

Half juni kondigde Ibanfirst aan dat het zijn kapitaal verhoogt met 21 miljoen euro. Jeroen Hoevers: “Met dat geld zullen we onze bestaande dienstverlening uitbreiden naar nieuwe landen. Daarnaast zullen we straks een nieuwe dienstverlening aankondigen: de payment tracker. We mikken daarbij specifiek op betalingen in China waar transacties vaak over meerdere banken verlopen en de partijen dan perfect zullen weten wanneer het geld aankomt. Daarnaast willen we in het kader van de betalingsliberalisering PSD2 ook rekeningen van meerdere banken aggregeren op ons platform en er betalingen uitvoeren.”