Privacyverklaring

Open Banking voor kmo’s door samenwerking Ibanfirst met Klarna

29 juni 2021
Tekst
Peter Ooms

Met behulp van Klarna lanceert iBanFirst haar open banking-dienstverlening voor Europese kmo’s. Hiermee biedt iBanFirst bedrijven één online platform voor al hun internationale betalingsverkeer.

De samenwerking tussen beide partijen is een mijlpaal voor de implementatie van PSD2 - de Europese richtlijn voor het betalingsverkeer van consumenten en bedrijven - en brengt Open Banking binnen handbereik voor kleine en middelgrote ondernemingen in Europa.

Veel buitenlandse rekeningen

PSD2 schrijft voor dat banken verplicht zijn om andere bedrijven die betaaldiensten aanbieden toegang te geven tot de betaalrekening van hun (zakelijke) klanten. Hoewel PSD2 al in 2019 in werking trad, hebben bedrijven die buiten de eurozone actief zijn nog vaak bankrekeningen bij verschillende financiële instellingen. Voor kmo’s brengt dit veel onnodige rompslomp met zich mee. Doordat zij rekeningen bij verschillende partijen hebben, hebben zij onvoldoende overzicht over inkomende en uitgaande geldstromen. Zo moeten ondernemers bij verschillende banken inloggen en uitstaande saldi met elkaar verrekenen om deze accuraat in de boekhouding te kunnen verwerken. Al deze tijdrovende administratieve handelingen vergroten de kans op fouten. Hierdoor beschikt het management niet altijd over de juiste financiële gegevens om tot een goede besluitvorming te kunnen komen.

Eén digitale cockpit voor alle internationale transacties

Met de lancering van de Open Banking-dienstverlening van iBanFirst beschikken ondernemers vanaf nu over één online platform voor al hun internationale transacties. Hiermee kunnen zij niet alleen aanzienlijk op tijd besparen, maar hebben zij ook via één dashboard een compleet overzicht van alle bankrekeningen – ongeacht de bank of valuta - en alle in- en uitgaande betalingen. Bovendien beschikken zij over de mogelijkheid om betalingen te initiëren via het dashboard. Bankrekeningen die gebruikers hebben bij verschillende banken kunnen worden gekoppeld aan het dashboard van iBanFirst, waardoor transacties met zakelijke klanten eenvoudiger en sneller verlopen en de kans op menselijke fouten bij transacties een stuk kleiner wordt. Bij het betalen van een internationale leverancier zijn alle stappen in het betaalproces – inclusief het initiëren en autoriseren van een betaling bij een bank – ondergebracht in één platform, waardoor gebruikers niet meer afzonderlijk hoeven in te loggen in verschillende accounts.

Doorbraak toepassing PSD2

Doordat het nu mogelijk is al deze verbindingen real time te monitoren, kan iBanFirst klanten ook ondersteunen met haar nieuwe Open Banking Barometer. Deze tool brengt de Open Banking-mogelijkheden in heel Europa voor kmo’s in kaart. Zo beschikken ondernemers per land over een actueel beeld van de beschikbaarheid van rekening-aggregatie, de mogelijkheden om betalingen te initiëren en welke banken op het dashboard van iBanFirst kunnen worden aangesloten.

iBanFirst omschrijft de samenwerking met Klarna als een belangrijke doorbraak in het toepassen van PSD2 en de totstandkoming van een Open Banking-landschap in Europa. “Door de samenwerking met Klarna stellen we ondernemers in staat om eindelijk de vruchten van PSD2 te plukken", zegt Jeroen Hoevers, countrymanager BeNeLux van iBanFirst. "Tijdrovende, routinematige betalingstransacties worden vereenvoudigd en kmo’s krijgen één centraal overzicht van al hun bankrekeningen, ongeacht hun bank of valuta. Hiermee besparen zij tijd en het vermindert de kans op fouten. Het nieuwe digitale dashboard zet ondernemers in feite achter het stuur in hun eigen ‘financiële cockpit’, waardoor zij betere strategische en financiële beslissingen kunnen nemen."

Russ Carroll, Global Head Open Banking bij Klarna: “Onze samenwerking met iBanFirst is een logische keuze. Als de partij met één van de grootste Open Banking-netwerken in Europa slaan wij de handen ineen met Europa’s leidende aanbieder van foreign exchange-oplossingen. De internationale dekking van banken in Europa van Klarna in combinatie met de visie van iBanFirst op de voordelen die Open Banking biedt, stelt ons in staat om klanten te ondersteunen met hoogwaardige en innovatieve financiële diensten.”

Complementaire diensten

iBanFirst werd in 2013 in Parijs opgericht door oud-bankmanagers en ondernemers. iBanFirst is een Frans bedrijf met haar hoofdkantoor in België en is verder actief in Frankrijk, Nederland en Duitsland. Het bedrijf heeft toestemming om in de hele Europese Unie transacties te verrichten en ondersteunt ruim 4.000 klanten in alle delen van Europa. iBanFirst is aangesloten bij het SWIFT-netwerk en SEPA-gehomologeerd en heeft AISP- en PISP-accreditaties als onderdeel van de PSD2-regelgeving.

Met Klarna kunnen consumenten nu kopen en later betalen, zodat ze kunnen shoppen waar ze van houden. Het aanbod van Klarna aan consumenten en retailers omvat betalingen, social shopping en persoonlijke financiën. Meer dan 250.000 (web)shops, waaronder H&M, IKEA, Expedia Group, Samsung, ASOS, Peloton, Abercrombie & Fitch, Nike en AliExpress bieden Klarna's innovatieve winkelervaring online en in de winkel aan. Klarna is één van de grootste private fintechs wereldwijd met een waardering van $45,6 miljard.