Op het FDseminarie over leiderschap kwam één boodschap vaak terug: betrokkenheid en ondernemerschap van de medewerkers verbeteren, is een kerntaak van de leider.
Jan Mouton, leadership expert & management consultant bij Acerta Consult, gaf in een interactieve sessie de resultaten mee van het jaarlijkse werknemersonderzoek dat focuste op talent. Daaruit blijkt dat medewerkers in organisaties veel waarde hechten aan feedback en evaluatie. 63 procent van de ondervraagden heeft jaarlijks een evaluatiegesprek en is daar tevreden mee. Zij die het niet hebben, willen het liever wel. Jammer genoeg komen in dat gesprek vaak alleen de prestaties van de voorbije periode ter sprake. Jan Mouton: “Uit onze enquête blijkt dat de betrokkenen het liever over hun talenten en ontwikkeling hebben. Wanneer dat niet gebeurt en wanneer ze geen perspectief krijgen, dan zijn ze veel meer dan anderen geneigd om te veranderen van werkgever.”
In haar presentatie gaf Katleen Clappaert, director finance & HR bij Partena Professional, inzicht in de manier waarop haar organisatie een cultuur van ondernemerschap wil invoeren. Die is nodig om het hoofd te bieden aan een snel veranderende omgeving met slinkende marges in de traditionele operaties. “We vragen dat onze medewerkers zelf ingrijpen om verbeteringen door te voeren en kansen te grijpen. Mijn motto is: inzicht zonder handeling brengt geen verandering. Daarvoor hebben we enerzijds heldere objectieven opgesteld die focussen op omzet en marge, maar ook op klanten- en personeelstevredenheid. Anderzijds willen we een nieuwe leiderschapscultuur installeren die het mogelijk maakt dat medewerkers zelf veel meer initiatief nemen om zaken te veranderen.”
Jan Laurijssen, senior managing consultant bij SD Worx Consulting, bracht een nieuwe visie op leiderschap die in samenwerking met KULeuven en Antwerp Management School tot stand kwam. “Het gaat om gedeeld leiderschap waarbij een aantal functionele componenten van de rol worden verdeeld over de leden van het team. Het inzicht steunt op onderzoek naar de leiderschapsrol in sportploegen. Daaruit blijkt dat de teamleden heel zelden de aangeduide kapitein ook zien als de leider in de ploeg. Professor Katrien Fransen maakt het onderscheid tussen de taakleider, de motivationele leider, de sociale leider en de externe leider. Het is heel goed mogelijk dat het team die verschillende leiderschapscomponenten aan verschillende leden toewijst. Op die manier krijgen die leden ook een natuurlijke autoriteit omdat het team hen die rol geeft.”
Carrefour maakte onlangs bekend dat het van plan is om een aanzienlijk deel van zijn medewerkers te ontslaan in een sociaal plan. De organisatie zal het dan met heel wat minder werkkrachten moeten doen. Francis Costenoble, CFO van Carrefour België, weet dat zijn afdeling twintig procent minder medewerkers zal tellen. “Heel wat zaken zullen anders en efficiënter moeten. Daarvoor kunnen we niet anders dan rekenen op de inventiviteit van de teamleden. Mijn rol daarin focust vooral op het geven van vertrouwen én kritiek. Ik blijf ook hameren op de negatieve punten, omdat alleen zo verbetering mogelijk is. Tegelijk geloof ik dat controle niet de basis is van samenwerking met de medewerkers. Als ik er niet op kan vertrouwen dat iemand het werk goed doet, dan kan ik die persoon beter laten gaan. Mijn eigen visie is dat ik me zoveel mogelijk overbodig maak vooraleer iemand anders mij overbodig maakt.”
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.