Carnaval is geen feest van maskers, wel een feest waar de maskers afvallen. Het is bewust een stap weg zetten van de dagelijkse werkzaamheden. Tijdens de carnavalsdagen zie je pas de echte eigenheid van de mensen. De verwachtingen vallen weg wanneer je vertoeft in het gezelschap van je vrienden. Je hoeft helemaal niets. Carnaval is naar buiten gaan en je op een andere manier tonen.
Ook professioneel kijk ik rond en hou de ogen nieuwsgierig open. Ik ben geen kampioen in netwerken, maar sla uitnodigingen niet meteen af. Met een ondernemende attitude probeer ik onze interne afdelingen aan te sturen zodat de dienstverlening steeds beter wordt. Ik zoek continu naar manieren om onze werking te verbeteren, zowel door te automatiseren als door de medewerkers individueel en als team te laten groeien.
Carnaval is me als Aalstenaar bijna letterlijk met de paplepel ingegeven. Dertig jaar geleden veroverde ik zelfs de titel van Prins Carnaval. Dat was een prettige, maar tijdsintensieve en tijdrovende periode. Wanneer je ouder wordt, nemen kinderen en werk stilaan meer plaats in. Als Prins Carnaval ontwikkelde ik de kwaliteiten om mensen te enthousiasmeren en te mobiliseren. Met een flinke scheut humor erbij. Een professionele presentatie geven, bezorgt me nauwelijks stress. In een verhitte discussie breng ik een gezonde portie luchtigheid. Dat haalt de angel eruit en brengt opnieuw rust rond de tafel.
Je behoudt de titel Prins Carnaval voor het leven. Dat opent deuren en verrijkt je telefoonboekje met namen van beleidsmakers uit de openbare sector en het bedrijfsleven. Ik vier met mijn familie en vrienden carnaval van zondagmiddag tot en met dinsdagavond. Toch ben ik geen lid meer van een vereniging met een praalwagen. Ik loop wel graag in de werkhallen, waar een zeventigtal verenigingen al maanden vooraf de praalwagens opbouwen en optuigen.
Carnavalsverenigingen zijn vzw’s die met een financieel gezonde en luchtige insteek worden bestuurd. Ze staan zelf in voor fondsenwerving. De drie kernwaarden van mijn werkgever zijn groei, betrokkenheid en creativiteit. Die kan je ook verbinden met een carnavalsvereniging. Er is de goesting om te ondernemen en er iets vernieuwends van te maken, in combinatie met de sociale verwevenheid.
In de rubriek Inside gaan we op zoek naar de mens achter de professional. In de novembereditie van FDmagazine lieten we Christophe Troch, cfo bij Vandelanotte, aan het woord. Hij vertelt hoe hij als Prins Carnaval zijn vaardigheden in leiderschap, humor en verbondenheid professioneel inzet.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.