Privacyverklaring

ESG versterkt de employer brand van ondernemingen

12 december 2024
Tekst
Lieven Desmet
Beeld
Karine Vandenberghe

Door een hr-beleid te voeren dat rekening houdt met zowel financiële als sociale factoren, creëren bedrijven een werkomgeving die bijdraagt aan de persoonlijke en professionele groei van medewerkers. Een sterke focus op ESG helpt bedrijven daarnaast om te voldoen aan wettelijke eisen en in te spelen op de verwachtingen van toekomstige generaties. Karine Vandenberghe gaf hierover inzichten tijdens het jongste Unizo Topseminar.

De impact van ESG (environmental, social, and governance) neemt toe. Dat heeft invloed op de strategie en communicatie van ondernemingen. Samen vormen deze elementen een raamwerk voor bedrijven om toekomstbestendig en verantwoord beleid te ontwikkelen, zegt Karine Vandenberghe. Met twintig jaar op de teller bij multinationals als DPG Media en KPMG België, begeleidt ze ondernemingen bij duurzaamheidsprojecten en hun ESG-strategie.

ESG en de toekomst van werk

“Bedrijven die actief investeren in duurzaamheid, sociale verantwoordelijkheid en transparantie, blijken aantrekkelijker voor potentiële en bestaande medewerkers, vooral onder jongere generaties. In Europa ligt de nadruk even sterk op de sociale en governance- als op de milieuaspecten. Dat leidt tot strengere richtlijnen voor bedrijven. Dit ESG-beleid biedt ook een strategische kans voor Europese bedrijven om zich te onderscheiden en een bijdrage te leveren aan een betere wereld.”

ESG-doelstellingen hebben impact op hr, vooral als het gaat om het aantrekken en behouden van werknemers. “Bedrijven met een solide ESG-beleid kunnen gemakkelijker talent aantrekken en behouden. Studies tonen aan dat vooral jongere en hoogopgeleide werknemers bereid zijn een lager salaris te accepteren bij een werkgever die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft.”

De kracht van authentieke communicatie

“Bij ESG is het essentieel dat bedrijven authentiek en eerlijk zijn in hun communicatie. Greenwashing – het ten onrechte claimen van duurzaam beleid – kan leiden tot aanzienlijke reputatieschade. Voor bedrijven betekent dit dat zij zich bewust moeten zijn van de risico’s van misleidende duurzaamheidscampagnes. Sociale media en activisten leggen elke stap van bedrijven onder de loep. Reputaties raken snel beschadigd als er onethische praktijken aan de oppervlakte komen. Recente voorbeelden zijn Proximus en Borealis. De misstappen van een onderaannemer hadden daar een negatieve impact op de reputatie van het bedrijf.”

ESG als katalysator voor innovatie en kostenbesparing

Hoewel de implementatie van ESG-beleid aanvankelijk investeringen vereist, kan het op lange termijn juist kostenbesparend werken. “Bedrijven die overstappen op duurzame energie en efficiënter omgaan met grondstoffen, realiseren vaak besparingen van 15 tot 30 procent. Bovendien zijn consumenten soms bereid om een premium te betalen voor producten met een sterke ESG-reputatie. Dit kan de winstgevendheid verhogen en de concurrentiepositie versterken.”

Naar een evenwichtige toekomst

“Door een hr-beleid te voeren met een sterke focus op ESG, voldoen ze niet alleen aan wettelijke eisen, maar kunnen ze ook anticiperen op de verwachtingen van toekomstige generaties. Het succes van deze integrale benadering hangt af van een managementlaag die zich actief inzet voor een cultuur waarin mensen worden gewaardeerd. Bedrijven die duurzaamheid en eerlijkheid centraal stellen, zijn niet alleen maatschappelijk verantwoord bezig, maar versterken ook hun concurrentiepositie en financiële stabiliteit op lange termijn.”