Privacyverklaring

Crowdlending: platform voor creatieve sector in laatste rechte lijn

21 oktober 2020
Tekst
Peter Ooms

Artfuse lanceerde in juni een campagne voor crowdlending bij Winwinner, als onderdeel van een zoektocht naar financiering. Met dat geld wil het de verdere ontwikkeling betalen van het platform, de marketing en het team.

Artfuse wil artiesten die op zoek zijn naar een podium en mensen die een creatieve beleving zoeken, samenbrengen. Op die manier wil het matchmaking-platform de kansen in de creatieve sector democratiseren.

Diethard Struelens is de oprichter van Artfuse: “Heel wat ambitieuze creatievelingen willen zich tonen en zich verder ontwikkelen, maar ze stoten vaak op een erg hiërarchische sector waarin alleen de happy few kunnen doorbreken. De kansen om het te maken zijn niet zozeer afhankelijk van hun creatieve skills, maar van andere factoren zoals connecties, ondernemersvaardigheden of gewoon een goede portie geluk. De corona-uitbraak heeft nog een extra klap aan de sector toegebracht; de opportuniteiten voor muzikanten en andere creatievelingen zijn drastisch verminderd.”

Meer dan 10.000 artiesten in de database

Met Artfuse creëerde Struelens een plek waar mensen creatieve -en dan vooral muzikale- belevenissen kunnen boeken en organiseren. Op die manier is de onderneming een matchmaker tussen creatief talent dat op zoek is naar een kans om dat talent te etaleren en mensen die op zoek zijn naar een creatieve beleving, al dan niet op maat.

De database van Artfuse bevat al meer dan 10.000 artiesten. De onderneming wil ook gaan samenwerken met andere stakeholders uit de sector zoals conservatoria, concertzalen en eventplanners.

Crowdlending

Artfuse is op zoek naar financiering om te investeren in het team, de ontwikkeling van het product en de marketing ervan. Zo zit de Limburgse start-up ook in de eindfase van een kapitaalronde via business angels. Ook het publiek kan mee investeren in de onderneming. Artfuse lanceerde een campagne bij WinWinner, een crowdlending platform waarop ondernemingen hun zoektocht naar financiering publiek kunnen maken en investeerders kunnen vinden die via leningen in hen willen investeren.

“De teller van onze WinWinner-campagne staat op €16.000,” vertelt Struelens. “Onze campagne loopt donderdagavond af, dus investeerders moeten er snel bij zijn!”

Diethar Struelens zoekt crowdlending
Diethard Struelens, de oprichter van Artfuse, speelt zelf cello