Privacyverklaring

Fintechbedrijven Mail to Pay en POM bundelen krachten

14 december 2022
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Tom Totté, Kees Neven en Johannes Vermeire (vlnr).

Het Nederlandse Mail to Pay bundelt sinds 5 december de krachten met POM op het gebied van betaaldiensten en betaalgemak. POM treedt toe tot de Nederlandse Mail to Pay Group.

Gebaseerd op de huidige maandelijkse omzet genereert de groep een omzet van circa tien miljoen euro op jaarbasis.

Het hele debiteurenproces

Mail to Pay is in Nederland grondlegger van debtor process automation, met klanten als Vodafone, Univé en Nationale Nederlanden. De intelligente kredietmanagementsoftware automatiseert het facturatieproces van grote organisaties. De afgelopen drie jaar bouwde Mail to Pay in België een portefeuille op in diverse sectoren, zoals de zorg (ziekenhuizen en medische laboratoria), de energiemarkt en de financiële markt.

Met POM neemt Mail to Pay een organisatie over die de afgelopen acht jaar in België uitgroeide tot een innovatieve koploper in de digitale betaalsector. POM ontwikkelt betaaloplossingen om de verwerking van onder andere facturen, boetes, lidmaatschapsgelden en donaties te vereenvoudigen, zowel voor de verzender als de ontvanger. Het bedrijf heeft inmiddels meer dan 1.300 klanten in uiteenlopende sectoren, variërend van energiebedrijven en verzekeraars tot scholen, sportclubs en de overheid.

Met de overname van POM incasseert Mail to Pay Group jaarlijks meer dan 4 miljard euro voor zijn opdrachtgevers.

Kredietbeheer en innovatief betalen

“Met POM en Mail to Pay brengen we twee toonaangevende technologiebedrijven onder één dak”, zegt ceo Kees Neven van de Mail to Pay Group. “Onze focus ligt op totale ontzorging. Door geautomatiseerd kredietmanagement te combineren met innovatieve betaalmogelijkheden, ontstaan voor organisaties nieuwe manieren om sneller, efficiënter en klantvriendelijker betalingen te ontvangen. Dankzij de samensmelting vergroten we de snelheid waarmee we innovaties lanceren.”

De overname van POM past in het strategisch plan van Mail to Pay, met verdere internationale uitbreiding als een van de speerpunten. “We hebben al kantoren in België en Duitsland en hebben er ook een aantal belangrijke klanten. Door deze acquisitie zijn we daar in één klap erg aanwezig. Grofweg is onze ambitie: meer klanten, internationalisering en elk jaar een nieuwe innovatie. Deze koers hebben we dit jaar met succes gevolgd. Die lijn trekken we door. Uiteindelijk willen we een leidende rol in billing en debt automation in Europa”, aldus Neven.

Mix van betaalopties

Met de QR-betaalcodes en betaallinks van POM krijgen Belgische organisaties sneller en correcter betaald. In België betaalt tot veertig procent van de klanten binnen 24 uur na de ontvangst van een betaalverzoek van POM. Het betaalplatform is gekoppeld aan alle gangbare betaalmiddelen, zoals Bancontact, Payconiq, iDEAL of kredietkaart. De aangeboden mix van betaalopties is afhankelijk van het klantprofiel.

“In deze tijden van torenhoge inflatie biedt dit grote voordelen. Een steeds grotere groep mensen heeft moeite om rekeningen tijdig te betalen. Een gespreide of uitgestelde betaling aanbieden, kan dan een wereld van verschil maken”, vult ceo en medestichter Johannes Vermeire van POM aan. “Met de samenvoeging van onze activiteiten met die van Mail to Pay zetten we een volgende stap vooruit. We verbreden ons aanbod met oplossingen voor factuuropvolging en bieden zo nog meer toegevoegde waarde.”