Privacyverklaring

40% van de Belgische millennials mist boetes en facturen in zijn inbox

14 december 2022
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Doccle

Een kwart van de Belgen (26%) - vooral millennials - ziet regelmatig belangrijke documenten, facturen en boetes over het hoofd omdat de mailbox hen boven het hoofd groeit.

Dat is de belangrijkste bevinding van een nieuw onderzoek van Doccle naar het gebruik van e-mail. Vooral millennials zijn gefrustreerd over hun mailbox, blijkt uit het onderzoek, en zij zien ook het vaakst facturen en boetes over het hoofd (40%). "De Belg heeft een haat-liefdeverhouding met e-mail," aldus Bram Lerouge, CEO van Doccle. "We kunnen niet zonder, maar onze inbox is wel een bron van frustratie."

Ontevredenheid over e-mail

Uit een representatief onderzoek in opdracht van Doccle blijkt dat de Belg niet zonder zijn e-mail kan. We gebruiken het middel zeer intensief: 84% procent van de Belgen leest dagelijks zijn e-mail, en 57% zelfs meermaals per dag. Enkel een heel kleine minderheid (7,4%) leest zijn mail maar een keer per week of minder.

We vinden dat e-mail onoverzichtelijk (34%) is en tijdrovend (34%). Voor 22% is de mailbox zelfs een bron van frustratie. Bij jongeren leeft het gevoel van frustratie nog sterker: bijna de helft (49%) vindt de mailbox onoverzichtelijk, tijdrovend (41%) en frustrerend (34%). Het gaat zover dat millennials hun mailbox liefst vermijden: 30% "kijkt zo weinig mogelijk" naar zijn e-mail.

De reden voor die frustratie? Onze mailbox is een boeltje. Bijna de helft (48%) vindt moeilijk belangrijke mails terug tussen alle spam en reclame, bij jongeren loopt dat op tot 61%.

Meer dan honderd ongelezen e-mails

De overgrote meerderheid van de Belgen (81%) moet dan ook regelmatig tijd vrijmaken om zijn mailbox uit te mesten en te organiseren. Dat is trouwens hoognodig, omdat vrijwel iedereen ongelezen e-mails heeft in de mailbox, gaande van twintig of minder ongelezen e-mails (34% van de respondenten) tot meer dan honderd ongelezen mails (bij 10% van de Belgen).

Bram Lerouge, Doccle: "E-mail is een communicatiemiddel dat in het verleden gewerkt heeft, maar de drempel voor reclameverzending en spam is te laag. Onze mailbox wordt overspoeld met commerciële berichten en is een jungle geworden die we permanent moeten uitwieden. Komt daar bovenop nog het enorme veiligheidsprobleem met phishing waarbij het moeilijker en moeilijker wordt om valse berichten te onderscheiden. "

We missen facturen en boetes in onze inbox

Bij die digitale schoonmaakoperatie vallen dan ook regelmatig onaangename verrassingen uit de (brieven)bus. 3 op de 10 Belgen (29%) zeggen dan ook wel eens belangrijke documenten kwijt te geraken in hun persoonlijke mailbox. Een kwart (26%) heeft wel al eens een factuur of boete over het hoofd gezien tussen zijn mails. Opnieuw: bij millennials is dat nog meer uitgesproken. Zij zeggen maar liefst in 43% van de gevallen dat ze al wel eens belangrijke documenten kwijt geraakten en in 37% van de gevallen dat ze al eens een factuur of boete over het hoofd zagen.

Bram Lerouge, CEO Doccle: "Waar de inbox voor 55-plussers nog trouw wordt onderhouden, hebben millennials blijkbaar veel minder geduld met de wildgroei in hun inbox. Dat kost hen geld - denk maar aan aanmaningskosten - maar ook voor de verzenders is het vanzelfsprekend een probleem als facturen onbetaald blijven. Wanbetalingen zijn voor organisaties en bedrijven een belangrijke risicofactor, zeker in economisch onzekere tijden. Met Doccle willen we de Belg ontzorgen door een gebruiksvriendelijk en veilig platform aan te bieden waar administratie overzichtelijk blijft. "