Privacyverklaring

“Mijn adagium is: meer hersenen, minder uitvoerend werk”

1 oktober 2024
Tekst
Melanie De Vrieze
Beeld
Koen Fasseur

“We hebben te maken met hoge volumes en relatief lage marges. Een goed begrip van de keten is belangrijk”, zegt Nicolas De Clercq, cfo van Greenyard. “Daarom is er veel aandacht voor de marge op het product, de kosten van transport en personeel, en voor de productiviteit. Naast de traditionele accountancy en boekhouding zijn de controles over de marges en de kosten belangrijke elementen in onze operationele afdelingen.”

Greenyard is het tweede grootste groente- en fruitbedrijf ter wereld. Het realiseert meer dan vijf miljard euro omzet. Het beursgenoteerde bedrijf telt 8.600 medewerkers en is actief in negentien landen. Greenyard telt twee segmenten: Fresh en Long Fresh. Die bestaan telkens uit twee divisies: Fresh en Bakker voor de verse groenten en fruit, en Frozen en Prepared voor de langverse producten, bevroren of bereid. Het bedrijf heeft innovatiecentra, fabrieken en distributieplatformen in heel Europa en de Verenigde Staten. Het grootste deel van de producten is private label. “Wij werken voornamelijk onder de merknaam van onze klanten”, zegt Nicolas De Clercq. Wereldwijd werken ongeveer 160 personen in het financieel team. Op corporateniveau zitten tax, treasury, controlling, consolidatie, inkoop, interne audit en verzekeringen, M&A, investor relations en strategie en ook ICT. De vier divisies hebben elk een financieel directeur.

Wat zijn uw prioriteiten als cfo?

Nicolas De Clercq: “Ik ben sinds oktober 2023 actief in het bedrijf. De belangrijkste focus ligt op het verder verbeteren van de winstgevendheid. De ebitda moet omhoog en vooral de brug naar de net profit moet verder stijgen. Samen met de nieuwe ceo, die sinds januari dit jaar aan boord is, leg ik de focus op de winstgevendheid, de cashflow en het verder afbouwen van de schuld. Greenyard sluit zijn boekjaar af op 31 maart en de markt heeft enthousiast gereageerd op de cijfers.”

Hoe verloopt de samenwerking met de andere afdelingen?

Nicolas De Clercq: “Finance is geen eiland, maar staat met beide voeten in de business. We ondersteunen de operationele afdelingen, maar stellen ook de juiste vragen. We zorgen voor de kritische noot. Een goede controller vraagt vijf keer ‘waarom’ als hij uitleg krijgt. Ons doel is om advies te geven aan de business. Met de juiste vragen, ondersteuning en KPI-rapporten en -analyses helpen we om de winstgevendheid van de onderneming en het inzicht in de impact van de dagelijkse activiteiten te verhogen. Onze controllers bijvoorbeeld ondersteunen de medewerkers met de juiste analyse van de kostprijzen en marges per product, klant, leverancier en dergelijke meer.”

Hoe zorgt u ervoor dat de betrokkenheid van de medewerkers hoog blijft?

Nicolas De Clercq: “Onze medewerkers hebben fysiek contact met de business. Elke twee weken organiseren we als finance een managementteammeeting, waarbij de vier financiële divisiedirecteuren overleggen met de corporate directeuren. Op die manier zorgen we voor een goede band met de divisies. In het najaar hebben we een financemeeting waarbij alle financieel directeuren uit alle landen naar België komen. Dan bespreken we gezamenlijk een aantal topics, die land- en divisieoverschrijdend zijn.”

Hoe ziet u de financiële afdeling in de toekomst evolueren?

Nicolas De Clercq: “Mijn adagium is altijd: meer hersenen en minder uitvoerend werk. Zo creëer je een hogere efficiëntie. We proberen zoveel mogelijk te automatiseren, via Power Automate, Power BI, artificiële intelligentie en robotica. We maken dat de datahuishouding zo goed mogelijk is. Dat laat ons toe om uit die data informatie te halen en patronen te herkennen om gericht advies te geven. Ik zie finance als een toegevoegde waarde die de operationele afdelingen een spiegel voorhoudt en hen laat zien wat de impact is van bepaalde acties. Tegelijk helpen we hen om de totale efficiëntie te verhogen en nog beter te werken, voor en samen met de klanten.

Ook voor klanten zijn de marges op fruit en groenten belangrijk. Met efficiënte processen, de juiste prijszetting en de juiste marges gaat de versheid verder omhoog en creëren we een win-win-winrelatie voor zowel de retailer, de teler als onszelf. Bij een van onze divisies krijgen we live de informatie van meer dan twaalfduizend kassa’s binnen. Op basis daarvan en op grond van de informatie van telers, patronen uit het verleden, seizoenen en weersomstandigheden voorspellen we de consumptie. Die voorspellende kracht gebruiken we om te bepalen wat we naar de winkel brengen. Zo versterken we ook de duurzaamheid in de hele keten. Een van onze KPI’s rond ESG is trouwens de afvalberg in de totale keten verminderen.”

Nicolas De Clercq

Meer in het topic: