Er zijn verschillende manieren om mensen in vakjes onder te brengen. De meest voorkomende is de schaalverdeling tussen introvert en extravert. Velen onder u zitten vermoedelijk in de grijze middenmoot (41 procent). Een groot deel onder u is extravert (21 procent) of zelfs héél extravert (12 procent), samen goed voor 33 procent.
Vandaag wil ik het hebben over een minderheidsgroep: zij die introvert (15 procent) of zelfs héél introvert (5 procent) zijn.
Introvert betekent dat je energie haalt uit taken die je in je eentje uitvoert, of misschien met twee, maar alleszins niet met een grote massa.
Misschien kunnen we bij deze even een vooroordeel uit de weg ruimen: introvert betekent niet dat je asociaal of wereldvreemd bent. Het betekent simpelweg dat het méér energie kost om groepen, en zeker grote groepen, te entertainen.
Helaas voor de collega’s in het introversiehokje: het is vaak sociaal wenselijk om extravert uit de hoek te komen. Maar dat is een andere problematiek.
Of er wetenschappelijke cijfers over bestaan, heb ik niet kunnen achterhalen, maar in de wereld van de cfo en de financieel directeur, in de financecommunity, kortom, denk ik dat we misschien aan meer dan twintig procent introversie komen. Heel veel activiteiten in de financewereld (analyse, rapportering, enzovoort) lijken immers op het lijf geschreven van de meer introverte collega.
Soms lijkt het alsof introversie een handicap is, iets wat je moet overwinnen. Karolien Koolhof, die zich in dit onderwerp heeft vastgebeten, legt het als volgt uit:
“Introvert zijn wordt vaak verkeerd begrepen. Mensen hebben soms de neiging te denken dat het een minpunt is, iets waar je overheen moet groeien, of zelfs een handicap. Maar laten we dit eens op een andere manier bekijken. Introversie is namelijk een hele krachtige eigenschap.”
Hoe benut je dan de kracht van introverte collega’s in je organisatie? Karolien Koolhof schuift drie zaken naar voor waarin introverte collega’s vaak heel sterk zijn:
1. Luisteren: “Introverte medewerkers zijn bedreven in het observeren van subtiele signalen en het begrijpen van de emoties van anderen. Dit maakt hen tot empathische en ondersteunende collega's. Zij zijn vaak degenen die rust brengen, diepgang bieden en een vertrouwde haven zijn voor de anderen in tijden van nood.”
2. Focus: “Introverte collega’s hebben een natuurlijke neiging tot concentratie en focus. In een wereld van constante afleiding zijn zij degenen die zich graag verdiepen in meer ingewikkelde taken en projecten.”
3. Diepgang in relaties: “Introverten zijn vaak degenen die diepgaande relaties aangaan met de mensen om hen heen. Ze nemen de tijd om echt te luisteren. Deze diepgaande relaties zijn niet alleen waardevol op persoonlijk vlak, maar helpen ook in de samenwerking en het groepsgevoel binnen teams.”
Qua kracht en introvert power kan dat tellen.
Die stille, wat zwijgzame meneer in z’n apart kantoor of die rustige mevrouw, waar je eigenlijk nooit heel veel van hoort? Misschien loont het bij de volgende vergadering de moeite om hen iets actiever te bevragen en wat nadrukkelijker uit hun tent te lokken? Of misschien bevraag je hen beter face to face, nadat ze de tijd hebben gekregen om na te denken over je vraagstelling?
Het is wellicht makkelijk gezegd en net iets moeilijker gedaan, maar voor de cfo kan dit een wereld van verschil maken, in zijn team. Misschien zitten er heel wat hidden gems in onze financeteams?
Gastauteur: Peter De Groof, director finance & operations bij Sony Depthsensing Solutions
Bron:
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.