Privacyverklaring

Column: zonder de juiste datacultuur levert AI weinig return op

17 mei 2024
Tekst
Phaedra Kortekaas
Beeld
Phaedra Kortekaas

Artificiële Intelligentie staat overal op de radar sinds de doorbraak van ChatGPT en generatieve AI. De technologie levert succesvolle bedrijven inzichten op die strategische beslissingen stimuleren, processen efficiënter maken en groei realiseren. Het fundament onder dat succes? Een sterke datacultuur.

Bedrijven experimenteren al eventjes met AI, maar tools als ChatGPT hebben het speelveld volledig verschoven. We hebben allemaal een gezonde dosis datageletterdheid nodig om met die technologische doorbraak te leren omgaan. Scholen kunnen daarin zeker een rol spelen. Niet alleen om jongeren digitale skills aan te reiken, maar ook om het potentieel van AI in de verf te zetten. De technologie komt nu vaak negatief in het nieuws, terwijl verantwoord gebruik van kunstmatige intelligentie ook al leidde tot successen in bijvoorbeeld de gezondheidszorg of de aanpak van klimaatproblemen.

Train je mensen én je data

Bedrijven moeten ook zelf het initiatief nemen om mensen op te leiden. Voordat je als bedrijf succesvol wordt met AI moet iedereen begrijpen hoe de technologie werkt en wat je ermee wil bereiken. Zodat collega’s met verschillende professionele achtergronden weten hoe ze dankzij data beter met elkaar communiceren of efficiënter problemen oplossen.

Mensen zijn het belangrijkste onderdeel van een sterke datacultuur, maar bedrijven moeten ook aan de slag gaan met hun data zelf. Ze bezitten vaak nog een pak ongestructureerde data die nog ongeschikt zijn voor gebruik in analyses. Zo gaat heel wat interessante informatie verloren. En zelfs als je erin slaagt om inzichten uit data te halen, dan ben je er weinig mee tot je die inzichten effectief in een beslissingsproces integreert.

Van betere kredietwaardigheid tot geoptimaliseerde belastingen

Bedrijven die dat laatste wel al in hebben gedaan, zien hun business volledig veranderen. Een fabrikant van vrachtwagens kan bijvoorbeeld een schat aan informatie halen uit sensordata die zijn trucks al rijdend doorsturen. Met de analyse van die gegevens kan onderhoud preventief worden gepland, of krijgen ingenieurs cruciale inzichten om toekomstige modellen duurzamer en efficiënter te maken.

De financiële sector kan efficiënter frauduleuze transacties detecteren met AI, of de technologie inzetten om sneller en accurater de kredietwaardigheid van een klant te achterhalen. Bij overheden kunnen beleidsvoerders via AI zien welke impacte een fiscale beslissing heeft op een specifieke groep burgers.

Het is een win voor iedereen. Maar zo’n succesverhaal wordt niet in één dag geschreven. Artificiële Intelligentie is geen magie: alles begint bij het uitbouwen van een sterke datacultuur die ervoor zorgt dat iedereen z’n rol begrijpt in het verhaal dat je wil schrijven met kunstmatige intelligentie.

Gastauteur: Phaedra Kortekaas – Managing Director SAS Benelux