Privacyverklaring

Banking-as-a-service biedt groeiperspectief voor banken

25 maart 2021
Tekst
Peter Ooms

De auteurs van World Retail Banking Report 2021 stellen vast dat Banking-as-a-Service waarde kan creëren voor consumenten. Dat kan door de financiering in de levensstijl van de consument te verankeren.

Het post-COVID-19-tijdperk zal worden bepaald door hevige concurrentie. Daardoor worden banken gedwongen investeringen opnieuw te bekijken om aan hogere klantverwachtingen te voldoen.

In de afgelopen 10 jaar hebben neo- en challenger-banken meer dan 39 miljoen klanten aangetrokken. Uit het rapport blijkt dat momenteel 81% van de consumenten zegt dat gemakkelijke toegang en flexibel bankieren hen zal motiveren om over te stappen naar een nieuwe financiële aanbieder in plaats van hun traditionele bank.

Anirban Bose, CEO van Capgemini's Financial Services. “Banken moeten zich concentreren op hoe ze waarde kunnen toevoegen aan hun klanten om ze te behouden en te betrekken. Door platformisering en door gebruik te maken van data, kunnen banken beter inspelen op de behoeften van de moderne klant. Zo kunnen ze nieuwe inkomstenstromen creëren. "

Platformen luiden een nieuw tijdperk in

Bestaande banken kunnen nieuwe waarde ontsluiten in open ecosystemen via Banking-as-a-Service platformen. Die bieden toegang tot nieuwe databronnen en mogelijkheden om inkomsten te genereren. Ze laten toe om bankdiensten en andere diensten te integreren in de levensstijl van consumenten. Positief is dat 66% van de banken beweert al een BaaS-platform te gebruiken, terwijl 25% bezig is met de ontwikkeling ervan.

Een datagedreven aanpak

Nu het bankwezen een tijdperk betreedt waarin financiële diensten zijn ingebed in het dagelijks leven van klanten, zal samenwerking de weg naar succes zijn. Banking-as-a-Service biedt mogelijkheden om gegevens te verzamelen via ecosystemen. 86% van de consumenten zegt dat ze hun gegevens zouden delen om een betere, persoonlijkere ervaring te krijgen. Gevestigde banken moeten digitale mogelijkheden ontwikkelen om de data uit deze ecosystemen te oogsten.

Banken moeten echter snel handelen. Uit het rapport van Capgemini en Efma blijkt dat 61% van de banken niet beschikt over een toegewijd Customer Experience (CX) -managementteam om roadmaps voor klanten op te stellen. Banken kunnen hun klantervaring drastisch verbeteren door een digitale CX-laag in te zetten. Ze kunnen bankfilialen opnieuw vormgeven als ervaringscentra. Dat kan helpen om een consistente en veilige omnichannel-ervaring te bieden op alle contactpunten.