Privacyverklaring

Banksector: verbetering van technische vaardigheden nodig

9 december 2021
Tekst
Peter Ooms

Volgens een nieuwe studie zou de banksector de komende jaren grote en ingrijpende veranderingen kunnen ondergaan.

De IT-wereld, en daarmee de technische vaardigheden die daarvoor binnen bedrijven vereist zijn, ondergaat al jaren onstuimige veranderingen. Zoals de "Belgian Information Society Barometer 2020" in 2019 aangeeft, heeft 14% van de in België gevestigde bedrijven personeel aangeworven of wil dat doen voor banen die gespecialiseerde vaardigheden op het gebied van IT en nieuwe technologieën vereisen. De interactie met eindklanten is met de pandemie digitaler geworden. Dat is vooral het geval in de banksector waar de beschikbaarheid van digitale instrumenten, in de vorm van verschillende interfaces, velen heeft aangetrokken. Deze technologische veranderingen herschikken de sector en leiden tot nieuwe behoeften en nieuwe manieren om daaraan te voldoen.

Tech banen zitten in de lift

Deze algemene digitaliseringswedloop leidt tot een snelle en voortdurende evolutie van technologische banen, die vanaf 2020 nog sneller zal verlopen. Volgens de Forem-studie "Métiers d'avenir et compétences pour le futur"hebben de meeste "banen van de toekomst" te maken met informatie- en communicatietechnologieën. De behoefte aan vaardigheden op het gebied van cloud, cyberbeveiliging, kunstmatige intelligentie, automatisering en gebruikerservaring neemt exponentieel toe. Die zijn nodig om de voortdurende veranderingen te begeleiden en om werkprocessen steeds veiliger, intelligenter en functioneler te maken.

In de nabije toekomst zullen er in de banksector nieuwe behoeften ontstaan. Die zullen ook nieuwe beroepen doen ontstaan. Denk maar aan big data-expert, databeveiligingsexpert, digitale procesingenieur, mixed reality experience designer, algoritmemecanicien, enz.

Een enorm tekort aan talent

Hoewel het woord digitalisering op ieders lippen ligt, kampen sommige sectoren met een enorm tekort aan gekwalificeerde kandidaten in digitale en technologische disciplines. De meeste van deze bedrijven hebben geen andere keuze dan de bestaande arbeidskrachten op te leiden om deze nieuwe functies te vervullen. Sommige toonaangevende bedrijven aarzelen niet om de nodige middelen uit te trekken om eigen IT-scholen te openen. Of ze sponsoren scholen waar zij de tech-genieën van morgen hopen op te leiden en te vinden.

Bijna permanente opleiding

Voortdurende verandering betekent voortdurend leren. Financiële instellingen hebben er alle belang bij de beste talenten aan te werven en ze de middelen en mogelijkheden te bieden om te leren in het steeds hogere tempo van de technologische veranderingen. Technologische complexiteit en reikwijdte impliceren uitstekende vaardigheden en knowhow om optimale prestaties te garanderen

Bovendien veroudert de technologie snel . Dat heeft als rechtstreeks gevolg dat mensen en bedrijven de beroepsvaardigheden voortdurend moeten bijwerken. Ze moeten een aanpak van "voortdurend leren" overnemen.

De HR-afdelingen moeten zich er daarom toe verbinden opleidingsinitiatieven in te plannen om het hoofd te bieden aan de "veranderende aard van het werk".

Het menselijke aspect niet onderschatten

In het debat over toekomstige vaardigheden in de banksector komen menselijke vaardigheden, die inherent uniek zijn, op de voorgrond. Dat komt omdat machines de meest robotachtige processen zullen overnemen. Het belang van machinale vaardigheden neemt toe. Toch is het onverstandig om bij opleidings- en leerprojecten op IT-gebied de zachte vaardigheden te verwaarlozen. Die zijn van essentieel belang bij het op afstand beheren van werknemers in virtuele omgevingen. In deze context van voortdurende verandering spelen zachte vaardigheden een cruciale rol. Zij worden een essentieel element om snel en flexibel te kunnen inspelen op de veranderende behoeften van organisaties.

Kritisch en analytisch denken, probleemoplossend, zelflerende strategieën zoals actief leren, veerkracht en flexibiliteit worden bijvoorbeeld gezien als variabelen voor succes binnen een organisatie, omdat zij het gevolg zijn van voortdurende aanpassing volgens de logica van het voortdurend leren.

Bron: Auriga