Een trend van achteruitgaand betalingsgedrag tekent zich af. Dat blijkt uit de eerste debiteurenbarometer. Amper de helft van de kmo’s spreekt leveranciers aan op achterstallige facturen. Een gevolg van een stroevere economie? Afgelopen zomer deden zich in elk geval meer faillissementen voor dan in dezelfde periode vorig jaar.
Er schort ook iets aan de opvolging van de uitstaande facturen. Die opvolging ontbreekt in de bedrijfscultuur. Er leeft drempelvrees om klanten aan te spreken op hun betalingsgedrag. De verplichte e-facturatie vanaf 2026 brengt waarschijnlijk meer zoden aan de dijk. Daar waar e-invoicing al de norm is, betalen bedrijven een stuk sneller.
Dat is een digitaal succesverhaal. Toch is er op het vlak van artificiële intelligentie in finance nog een weg af te leggen. De AI-chatbots van financiële instellingen handelen functioneel, maar beschikken nog onvoldoende over het vermogen om complexe en gepersonaliseerde interacties met de klant aan te gaan. De herbestemming van de liquide middelen van de aflopende staatsbon betekent allicht een stresstest voor de digitale bancaire systemen.
Digitalisering en AI helpen in elk geval om het routineuze werk van de accountant te verminderen, ten gunste van diepgaandere analyses en kwalitatieve forecasts. Verbeterd betaalgedrag van de klanten zal die beweging alleen maar versnellen.
Gert Verlinden
Hoofdredacteur FDmagazine
Onze inspiratie deze week:
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.