Privacyverklaring

Instantbetalingen ontketenen golf van innovatie

10 september 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Jeroen Hölscher by Capgemini

Het World Payments Report 2025 van het Capgemini Research Institute toont een betalingsindustrie in volle verandering door account-to-account en instantbetalingen. Het rapport voorspelt dat instantbetalingen tegen 2028 goed zullen zijn voor 22 procent van alle niet-contante transacties wereldwijd.

Sinds het eerste World Payments Report in 2004 heeft de betalingsindustrie een dramatische transformatie ondergaan. Digitale technologieën, zoals wallets, peer-to-peer betalingen en contactloze betalingen, zijn steeds populairder geworden. Regelgeving speelde ook een cruciale rol bij het stimuleren van innovatie en het waarborgen van consumentenbescherming. Hierdoor is het ecosysteem voor betalingen nu meer verbonden, geharmoniseerd, efficiënt en veiliger dan ooit tevoren.

Steeds meer niet-contante transacties

Het volume van niet-contante transacties steeg naar 1.411 miljard in 2023 en zal naar verwachting 1.650 miljard bereiken in 2024. Omdat klanten tegenwoordig een probleemloze betalingservaring willen, zal deze trend zich naar verwachting doorzetten, richting 2.838 miljard niet-contante transacties tegen 2028.

De regio Azië-Pacific (APAC) valt op als een van de snelst groeiende regio's voor niet-contante transacties, met een jaarlijkse groei van 20% in 2024, vergeleken met Europa (16%) en Noord-Amerika (6%). Wereldwijd zien de meeste industrieleiders (77%) de groei van e-commerce als de belangrijkste drijfveer achter de verschuiving naar niet-contante betalingen.

Account-to-account betalingen zijn uitdaging voor traditionele kaartsystemen

Account-to-account (A2A) instantbetalingsoplossingen bieden een snellere en kosteneffectieve manier van betalen, zonder gebruik te maken van dure netwerken voor betaalkaarten. Volgens het rapport vormt de groeiende populariteit van deze betalingen een bedreiging voor de dominantie van traditionele betaalkaarten. Naar verwachting zouden ze 15 tot 25 procent van de toekomstige groei van kaarttransacties kunnen compenseren. Omdat interchange fees en renteopbrengsten belangrijke winstbronnen zijn, kan dit voor financiële instellingen een aanzienlijk risico vormen, met mogelijk miljarden aan verloren inkomsten.

"De voortdurende stijging van niet-contante betalingen is een belangrijk keerpunt voor banken en betalingsdienstverleners. De gegevens wijzen op een onvermijdelijke verschuiving naar een toekomst waarin betalingen instant en open zijn," zegt Jeroen Hölscher, global head of payment services bij Capgemini. "Hoewel sommige financiële instellingen hun bestaande betalingsinfrastructuur kunnen upgraden of gebruik kunnen maken van gedeelde bankinfrastructuur, blijft het zo dat consumenten directheid eisen. Bedrijven zijn bereid te betalen voor innovatieve oplossingen die zakelijke problemen effectief oplossen."

Financiële instellingen niet voorbereid op de overgang naar instantbetalingen

Twee op de drie betalingsmanagers beschouwen de uitbreiding van instantbetalingen als essentieel om niet-contante transacties te stimuleren. Banken moeten dus meeliften op de golf van instantbetalingen. Maar de meeste betalingsmanagers geven in het rapport aan dat zorgen over fraude de vooruitgang vertragen. Banken missen robuuste oplossingen om zich tegen dergelijke fraude te verdedigen. Door de kans op liquiditeitsproblemen kiezen velen ervoor om instantbetalingen te ontvangen, maar niet te verzenden. Volgens het onderzoek kan vandaag slechts 25 procent van de banken instantbetalingen ontvangen, en 53 procent is volledig in staat om zowel te verzenden als te ontvangen.

Opmerkelijk is dat slechts 13 procent van de Europese banken een sterke technologische basis kan tonen voor instantbetalingen. Dit is vooral relevant voor EU-banken en betalingsdienstverleners, met de deadline van de Instant Payment Regulation (IPR) van oktober 2025 in het vooruitzicht. Die verplicht alle aanbieders om volledige verzend- en ontvangfunctionaliteit voor instantbetalingen aan te bieden.

Voor corporate treasury executives in sectoren zoals verzekeringen, detailhandel en de autosector, zorgen inefficiënte crediteuren- en debiteurenprocessen voor een aanzienlijke cashflowhoofdpijn. Meer dan 80 procent maakt nog steeds gebruik van handmatige, papieren processen voor het reconciliëren van accounts, wat resulteert in bijna 7 procent van de bedrijfsinkomsten die vastzit in de waardeketen. Dit vertaalt zich mogelijk in miljarden dollars die kunnen worden gebruikt voor bedrijfsactiviteiten. Instantbetalingen en open finance kunnen een nieuwe weg vooruit bieden voor deze ondernemingen door realtime inzicht in geldstromen te bieden.

Open finance zit in een vroeg stadium

Een belangrijke katalysator voor transformatie sinds de lancering van het World Payments Report in 2004 was de Europese Payment Service Directive (PSD2) regelgeving van 2018. Door de weg vrij te maken voor open banking, legde het de basis voor de groeiende beweging naar open finance. Het rapport benadrukt hoe open finance zowel consumenten als bedrijven aan het roer zet. Het stimuleert ook de adoptie van instantbetalingen. Ondanks het enorme potentieel om het financiële landschap te hervormen, is de vooruitgang momenteel beperkt door verschillen in regelgevingskaders en marktinitiatieven.

Volgens het rapport vinden financiële instellingen het moeilijk om open finance volledig te omarmen vanwege problemen met niet-gestandaardiseerde API's, beperkte controle over het gebruik van gegevens en een gebrek aan prikkels om gegevens te delen met derde partijen.

Bron: World Payments Report 2025