Privacyverklaring

Driekwart Belgische bedrijven heeft geen duurzaamheidsstrategie

12 september 2024
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Ignace Robberechts

Uit de jaarlijkse Bedrijfsbarometer van consultant BDO blijkt dat de focus momenteel ligt op investeringsplannen in groene energie, maar dat die niet altijd in een bredere duurzaamheidsstrategie passen.

Nu de verplichte ESG-rapportering voor de deur staat voor organisaties, vreest maar liefst veertig procent ervoor om niet tijdig klaar te geraken. Vooral kmo’s geven aan dat het Europese tempo te hoog ligt voor hen. Ignace Robberechts, ESG advisory BDO Belgium: “We zien dat veel bedrijven vandaag inzetten op geïsoleerde initiatieven zoals groene investeringen. Het rendement hiervan is duidelijk maar de overkoepelende duurzaamheidsstrategie blijft achterwege. En precies daar bevinden zich de meeste winst-opportuniteiten.”

Watervaleffect

ESG is al geruime tijd een actueel thema in het bedrijfsleven. Vanaf volgend jaar is de rapportering hierover verplicht voor grote bedrijven. Dat veroorzaakt een watervaleffect op de toeleveranciers. Zij moeten gegevens aanleveren voor de rapportering van hun klanten. Deze verplichte rapportering maakt het voor klanten gemakkelijker om de ESG-doelstellingen en resultaten van hun verschillende leveranciers te vergelijken. Belgische bedrijven zetten alvast stevig in op duurzaamheid en geven zichzelf daarbij een 6,7/10. Binnen vijf jaar verwachten ze een score van 7,2/10 te behalen. In zijn jaarlijkse Bedrijfsbarometer ging BDO na waar onze bedrijven dan precies op inzetten en waar de hete hangijzers zitten. ​

“De energiecrisis en fiscale aanpassingen hebben er alleszins voor gezorgd dat groene investeringen gangbaar geworden zijn, met een duidelijke ROI”, zo zegt Ignace Robberechts.

Geen overkoepelende duurzaamheidsstrategie

Blijkt echter dat die investeringsplannen bij slechts een minderheid van de bedrijven in een overkoepelende strategie past. Nog geen kwart van de Belgische ondernemingen heeft vandaag een echte duurzaamheidsstrategie. Er gaapt wel een kloof tussen de grote bedrijven (> 50 werknemers) en de kmo’s (6-50 werknemers). Vier op de tien grote ondernemingen hebben een duurzaamheidsstrategie, bij de kmo’s is dat beperkt tot 25 procent. ​

22 procent van de bedrijven heeft concrete, meetbare klimaatambities als richtsnoer voor de investeringen in duurzaamheid. 19 procent volgt een plan dat de sectorfederaties opstelden voor hun leden en 13 procent laat de ESG-inspanningen certificeren door een onafhankelijke organisatie.

Voordelen van een duurzaamheidsstrategie

“Wij merken dat een doordachte ESG-strategie vele voordelen biedt”, zo geeft Ignace Robberechts aan. “Het helpt om duidelijk prioriteiten te stellen, om te kunnen beslissen waar wel en niet op in te zetten. Een goede ESG-strategie leidt zo in nagenoeg alle gevallen tot een betere businessstrategie en tot een hogere winstgevendheid. Het is vaak direct verweven met innovatie, wat bij veel organisaties hoog op de agenda staat. Verder voelen medewerkers zich meer betrokken, nieuw talent is makkelijker overtuigd en bedrijven bereiken nieuwe klanten of meer loyale bestaande klanten. De voordelen van een ESG-strategie manifesteren zich niet altijd meteen op zeer korte termijn, maar dat ze bijdragen tot een hogere winstgevendheid op middellange termijn is in nagenoeg alle situaties aantoonbaar.” ​

Overvloed aan regelgeving

Het prijskaartje is de grootste uitdaging voor Belgische bedrijven om de komende jaren verder te vergroenen. Niet alleen de kostprijs van de implementatie van duurzaamheidsmaatregelen baart hen zorgen. Ze vrezen ook dat hun markt en hun klanten niet bereid zijn om een meerprijs te betalen voor duurzame oplossingen.

Bij de kmo’s staat nog een andere uitdaging op één: de overvloed aan regelgeving. 35 procent van de Belgische bedrijven is naar eigen zeggen niet klaar voor de nieuwe EU-richtlijnen voor ESG-rapportering en duurzaamheidsverslaggeving. Bij de kmo’s is dat zelfs 38 procent. Een derde zegt zelfs niet te weten waar te beginnen.

Bijna een kwart van de ondernemingen weet niet of ze voldoende voorbereid zijn, 27 procent heeft (nog) geen rapporteringsverplichtingen. Blijft over: amper 15 procent van de bedrijven die zich wél klaar voelen voor de strengere Europese richtlijnen. ​